جشنواره بازی های بومی محلی روستای تاسکوه ماسال

به مناسبت گرامیداشت عید نیمه شعبان، میلاد با سعادت حضرت مهدی (عج)، هفته جوان و میلاد حضرت علی اکبر (ع) هییت ورزش­های روستایی عشایری شهرستان ماسال و اداره ورزش و جوانان شهرستان ماسال با همکاری بخشداری بخش مرکزی شهرستان، شورای اسلامی و دهیاری روستای تاسکوه ماسال، جشنواره بازی های بومی محلی را در روستای تاسکوه ماسال در تاریخ سه شنبه ۹۴/۰۳/۱۲ برگزار نمود.

در این جشنواره که در ۱۱ رشته ورزشی و تفریحی برای علاقمندان بازی­های بومی محلی برگزار گردید، معاونت محترم فرمانداری شهرستان، ریاست اداره ورزش و جوانان، بخشدار بخش مرکزی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرستان ماسال و جمعی از مسئولین ادارات و نهادهای شهرستان ماسال حضور داشتند. استقبال عمومی از این جشنواره بسیار خوب بود به نحوی که علاوه بر حضور جمع کثیری از اهالی شهرستان، گردشگرانی از دیگر شهرهای استان، استانهای همجوار و همچنین از شهرهایی چون تهران اصفهان، یزد و میهمان­هایی از دیگر استان­ها نیز حضور داشتند بود. صدا وسیمای گیلان و چند شبکه تلویزیونی نیز دیگر نیز اقدام به تهیه خبر و فیلم از این رویداد نمودند.

جناب آقای رضایی بخشدار بخش مرکزی ماسال که در برگزاری این جشنواره نهایت حمایت  و همکاری را با عوامل برگزاری داشتند، ضمن بیان علاقه فراوان شخصی به حضور در جشنواره های این چنینی، اظهار داشتند که از دریچه برگزاری چنین جشنواره ­ها و همایش­هایی می توان آداب و سنت های بومی محلی تالشی که جایگاه خاصی در نزد مردم منطقه دارد را زنده نگه داشته و احیا نمود و  در عین حال منجر به ارتقا نشاط عمومی جامعه گردید.

همچنین جناب آقای لطیفی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان ماسال هم که حمایت همه جانبه ای در برگزاری جشنواره تاسکوه و دو جشواره قبلی بازی های بومی حملی اخیر در شاندرمن داشتند، در خصوص برگزاری جشنواره  های بازی های بومی محلی اظهار داشتند که این قیبل بازی ها با خون مردم  عجین بوده و از جایگاه خاص نزد مردم وخانوده های تالشی برخوردار است. بدین جهت باید در خصوص حفظ و زنده نگاهداری این ورزش ها و آیین ها تلاش های بیشتری صورت گیرد. ایشان اینطور ادامه دادند که متاسفانه چند سالی است که این قیبیل جشنواره­های زیبا و مفرح در ییلاقات ماسال و شاندرمن به مانند گذشته های دور برگزار نمی گردد و ابراز امیداوری نمودند تا با کمک و حمایت مسولین شهرستان ماسال و بخش شاندرمن، این جشنواره به مناسبت های مختلف در ییلاقات شهرستان برگزار گردد.

در پایان این جشنواره هدایایی که توسط بخشداری بخش مرکزی و اداره ورزش و جوانان شهرستان ماسال تداراک دیده شد بود به نفرات برتر اهدا گردید. و اما اسامی نفرات برتر رشته های ورزشی بومی محلی مختلف:

قیش بازی (داله مزا): بهرام چوپان، میلاد شهبازی، صادق حاجتی و حسین حاجتی

کشتی محلی: آقایان رجب زاده، معینی، بالنده و قلی پور

طناب کشی: محمدرضا یعقوبی، پوریا صفری، محمدعلی نجاتی، هادی قلی­پور، سینا خورسندی

پرتاب دارت: آرش کریمی، رضا روشن، احمدرضاسعدی و آرش هادی

بازی حمل تخم مرغ: رضا یعقوبی، محمد نجاتی، پویان یعقوبی، پوریا قدیری

مسابقه ماست خوری: پوریا غدیری، سید حسن قادری، محمدرضا شریفی، علی رضا اسکندری

بازی محلی یعقوب به: امیر محمد یعقوبی، اسد اسکندری

طناب کشی (بانوان): سیده فائزه فاطمی، هانیه قلی پور، بلقیس اسکندری، صبا تبریزی

پرتاب دارت (بانوان):شقایق حسن خانی، آیدا مرادی، حمیده حق دوست

بازی دومه دومه (بانوان): مریم شعبانپور، حدیثه شعبانپور، آیدا خلیلی، مریم اسکندری

طناب کشی بانوان: خانم ها صمیمی و محمدی

بنا به گفته آقای هلاکو نظرنیا، رییس هییت ورزش های روستایی عشایری و بازی های بومی محلی شهرستان ماسال، و بخش شاندرمن و مسئول کمیته آموزش بازی های بومی محلی استان گیلان، در امر برگزاری این مسابقات آقایان سعادت قلی قدیری، ابراهیم شهبازی، داریوش جلائی، بهرام چوپان، هادی دولتی، تقی کاظمی که همکاری صمیمانه و بسیار خوبی را با هییت ورزشهای روستایی عشایری داشتند که از ایشان کمال تقدیر و تشکر بعمل می آید. ایشان در ادامه اظهار داشتند که با حول و قوه الهی و با هماهنگی های درحال انجام، هییت ورزش های بومی محلی شهرستان با همکاری اداره ورزش و جوانان شهرستان ماسال، قصد برگزاری جشنواره بومی محلی تابستانه در ییلاق “نوزدان سر” شاندرمن پس از ماه مبارک رمضان را دارند، که در این خصوص قرار بر این شده تا طی هفته آینده بازدیدی از ییلاق “نوزدان سر” شاندرمن با حضور آقای لطیفی رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان ماسال، آقای محمد عبدی رییس هییت سوارکاری شهرستان و آقای جواد نوروزی از اعضای شورای اسلامی ییلاق نوزدان سر، برای بررسی وضعیت منطقه و تدارکات لازم داشته باشند.

در پایان ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آقای عباس نیکبخت که در ارسال عکس ها و مطالب به سایت شاندرمن۲۰ با ما همکاری صمیمانه ای داشتند، شما رو دعوت می کنیم به دیدن تصاویری زیبا از این جشنواره از دریچه دوربین آقای سعید دولتی:

جشنواره بازی های بومی محلی روستی تاسکوه ماسال (۳)

جشنواره بازی های بومی محلی روستی تاسکوه ماسال (۵)

جشنواره بازی های بومی محلی روستای تاسکوه ماسال (۱۰)

جشنواره بازی های بومی محلی روستای تاسکوه ماسال (۶)

جشنواره بازی های بومی محلی روستای تاسکوه ماسال (۸)

جشنواره بازی های بومی محلی روستی تاسکوه ماسال (۱)

جشنواره بازی های بومی محلی روستای تاسکوه ماسال (۷)

جشنواره بازی های بومی محلی روستی تاسکوه ماسال (۴)

جشنواره بازی های بومی محلی روستی تاسکوه ماسال (۲)

جشنواره بازی های بومی محلی روستای تاسکوه ماسال (۹)

همچنین ببینید

جایگاه اسب و سوارکارى در نزد تالشان دلاور و چابک سوار

تالشان از جمله اقوامی هستند که شاید بشود گفت از تفریحاتشان، استفاده از اسب و سوارکاری در بین آنان نزدیک به طول حیات ایشان قدمت دارد.

یک دیدگاه

  1. خدیجه نعمتی گسکمین جان

    خدا قوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.