همگام با نقاط گردشگرى شاندرمن در ایام نوروز

تعطیلات عید نوروز در حال سپری شدن است و گردشگران زیادی رهسپار شهر زیبایی های طبیعت شاندرمن زیبا شده اند. بدین جهت چند نمونه از مناطق گردشگری،  اماکن مذهبی و مسیرهای گردشگری شاندرمن زیبا را در زیر معرفی خواهیم نمود:

***معرفی مناطق گردشگری شاندرمن

۱- دارالحکومه بی تم شاندرمن:

دارالحکومه شاندرمن

این ساختمان قدیمی که مرکز حکومت بلوک شاندرمن بوده است حدود ۱۵۰ سال قدمت تاریخی دارد. این ساختمان توسط رحیم خان شاندرمنی حاکم پرقدرت تالش در عهد ناصری ساخته و و در ساخت آن از مصالح بومی استفاده شده است. این بنا در آثار و بناهای تاریخی به ثبت رسمی رسیده است.
آدرس: رشت- صومعه سرا- (طاهرگوراب- ماسال- شاندرمن) و یا (ضیابر- شاندرمن) و یا (پونل- شاندرمن) – جاده چاله سرا- جاده نیلاش- پلنگه سرا- روستای بی تم- دارالحکومه شاندرمن.
لازم به توضیح است این بنا از سوی روستای بنه سرا- شالکه- چپه زا و انجیلان نیز راه دسترسی دارد.

۲- غار آویشو شاندرمن:

گزارش سفر به غار آویشو - شاندرمن۲۰ (۲۹)

این غار که در کشور عزیزمان شهره عام و خاص است از معروف ترین نقاط گردشگری در شاندرمن محسوب می شود.
این غار دارای هشت چاه می باشد و جهت ورود به آن نیاز به تجهیزات غارنوردی است.
این غار نیز ثبت رسمی شده است.
آدرس: رشت – صومعه سرا-(طاهرگوراب- ماسال- شاندرمن) و یا(ضیابر-شاندرمن) و یا (پونل- شاندرمن)- روستای چاله سرا – روستای سیاهمرد – فلکه وییر-انده چر- غار آویشو

۳- آبشار وزن و جیره وزن:

آبشار وزن شاندرمن (1)

این آبشار که لقب زیباترین آبشار پلکانی گیلان و تالش را به یدک می کشد در زیر خود آبشار دیگری را نیز به نام جیره وزن تشکیل می دهد؛ طوری که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
آدرس: رشت- صومعه سرا-(طاهر گوراب – ماسال- شاندرمن) و یا(ضیابر- شاندرمن) و یا (پونل – شاندرمن) چاله سرا- دران- امامزاده شفیع- حاجی بجار- امرادول – وزن و آبشارهای آن

***معرفی اماکن مذهبی:

۱- بقعه متبرکه امامزاده شفیع(ع) شاندرمن:

روستای امامزاده شفیع شاندرمن ۵- داوود عزیزی - شاندرمن ۲۰

این بقعه که قدیمی ترین بقعه ی شاندرمن و ماسال به شمار می رود در دل کوه های تالش در کنار رودخانه بزرگ مرغک شاندرمن واقع شده است. این بقعه در مسیر راه ییلاقی شاندرمن قرار دارد که در ادامه به آبشار وزن و جیره وزن و دژ تاریخی دیوه لونه منتهی می شود.
این بقعه از نظر گردشگری مذهبی و زیبایی های طبیعت حائز اهمیت است و گردشگران زیادی را از استان و خارج از استان و حتی خارج از کشور به سوی خود می کشاند.
آدرس: رشت – صومعه سرا- (طاهر گوراب- ماسال- شاندرمن) و یا (ضیابر- شاندرمن) و یا (پونل – شاندرمن)- روستای چاله سرا- دران- امامزاده شفیع

۲- بقعه آقا سید ابراهیم(ع) شاندرمن:

این بقعه که از قدیمی ترین بقاع شاندرمن محسوب می شود مورد احترام تمام اهالی منطقه می باشد. این بقعه در مسیر راه ضیابر به شاندرمن قرار دارد و دارای چشمه ای خودجوش می باشد که به گفته اهالی، آب آن شفا دهنده است.
آدرس: رشت – صومعه سرا- ضیابر- روستای قران شاندرمن

۳- بقعه آقا سیدرضا(ع) شاندرمن:

از بقاع و مساجد شاندرمن به شمار می رود و اهالی منطقه احترام زیادی برای صاحب مزار قائلند. در این بقعه که بر سر راه شاندرمن – پونل قرار دارد امکانات استراحتی مناسبی فراهم شده است. لازم به ذکر است مسجد آقا سیدرضا(ع) از گردشگرپذیرترین نقاط شاندرمن به حساب می آید.
آدرس: رشت- صومعه سرا- (طاهر گوراب -ماسال- شاندرمن) و یا (ضیابر- شاندرمن) و یا (پونل- روستای دلیجان شاندرمن).
از دیگر اماکن متبرکه معروف شاندرمن می توان به امامزاده پیرون بست در پلنگه سرای شاندرمن، امامزاده عبدالله در ملک جهان شاندرمن، امامزاده ملا محمد در وزمتر شاندرمن، امامزاده هفت اولیا ( میر ولی و پیر فرج) در اولم شاندرمن، امامزاده سید جلیل الدین در استلخ زیر شاندرمن، امامزاده شاه نجف در شیخ نشین شاندرمن، امامزاده درویشه شاه امیر در چاله سرای شاندرمن، میرون قبرخونه در ملک بگور شیخ نشین شاندرمن و … اشاره داشت.

*** مسیرهای گردشگری شاندرمن زیبا:

۱- راه توریستی ضیابر – شاندرمن:

یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری گیلان و تالش محسوب می شود. در این مسیر مزارع زیبای سرسبز کشاوزران سختکوش منطقه، نهالستان شاندرمن در خشکرودبار، رودخانه مرغک شاندرمن، بقعه آقاسیدابراهیم قران شاندرمن، درختان بلند و زیبای کنار جاده، خانه های تاریخی حاجت بیگ پلنگه سرایی در قران شاندرمن و میرزا نبی وزیری و میرزا لطف الله وزیری با معماری خاص خودش خودنمایی می کند. شما گردشگر عزیز می توانید در گوشه ای از این جاده سحرانگیز و یا در اماکن یادشده در بالا از طبیعت گردی خود لذت ببرید.

۲- مسیر پونل – شاندرمن:

یکی دیگر از زیباترین جاده های توریستی تالش بزرگ محسوب می شود. این مسیر که از دو طرف قابل دسترسی ست به خاطر نزدیکی به جنگل های سرسبز تالش بر زیبایی آن افزوده شده است. در این مسیر نیز با عبور از منطقه جنگلی موسوم به ( عمو جنگل) و با عبور از دهستان زیبای شیخ نشین از جوار بقعه و مسجد متبرکه آقاسیدرضا(ع) عبور می کنیم و شهر شاندرمن را خواهیم دید. از این سو شاندرمن بسیار زیباتر جلوه می کند؛ زیرا کوه و جنگل های هیرکانی گویی شاندرمن را در آغوش خود گرفته اند.
البته مسیر دوم پونل به شاندرمن از روستاهای رودبارسرای بالا، چاخ، معاف، استلخ زیر، اولم، گسکمین جان، وزمتر، بی تم، انجیلان، چپه زاد، شالیکه، بنه سرا می گذرد.

 

۳- مسیر سیاهمرده خاله:

مناظر پاییزی شاندرمن- سید مومن منفرد-شاندرمن۲۰ (۵)

این مسیر زیبا که بعد از عزیمت به آنجا کل شاندرمن زیر پای شما خواهد بود در روز طبیعت از شلوغ ترین جاهای شاندرمن به شمار می رود. پس از عبور از شهر شاندرمن از کنار پل چاله سرا و بقعه متبرکه درویشه شاه امیر چاله سرا بعد از کیوسک نگهبانی شرکت شفارود، اولین دو راهی را به سمت چپ حرکت می کنیم و پس از طی این مسیر به محوطه بزرگی معروف به (سبزه سرا) می رسیم که بهترین محل برای استراحت و خوردن ناهار در این روز خواهد بود.

۴- مسیر غار آویشو شاندرمن:

IF
IF

یکی از زیباترین، معروف ترین و سحرانگیزترین جاده های توریستی گیلان و تالش به علت وجود غار آویشو محسوب می شود. در این مسیر درختان راش، توسکا، افرا و …. خودنمایی می کنند. از طرف دیگر آبشارهای زیادی از بالای کوه و جنگل بر مسیر جاده جاری ست که این موضوع، زیبایی آن را صدچندان کرده است.
جهت رفتن به این مسیر باید از مابین روستاهای سیاهمرد و چاله سرا عبور کرد و به سوی جنگل های منطقه رهسپار شد.

۵- مسیر توریستی امامزاده شفیع شاندرمن:

روستای امامزاده شفیع شاندرمن - ایلیا عزیزی - شاندرمن ۲۰

یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری در گیلان و تالش به شمار می رود؛ زیرا هم گردشگری طبیعی در آن وجود دارد و هم گردشگری مذهبی.
در این مسیر زیبا که نهایتا به ییلاقات زیبای شاندرمن منتهی می شود دژ باستانی دیوه لونه، آبشار وزن و جیره وزن، رود مرغک شاندرمن، جنگل های باستانی هیرکانی و …. دیده می شود.
البته از للکون به بعد در این مسیر می توان به سوی ییلاقات خشکه دریا و دشته شاندرمن نیز کوهنوردی نمود و از طبیعت بی نهایت زیبای آن لذت برد.
جهت دسترسی به این مسیر باید روستاهای بنه سرا، چاله سرا، دران، طالب دره(ساویناور)، حاجی بجار و …. را پیمود.

۶- مسیر توریستی نیلاش شاندرمن:

روستای نیلاش-شاندرمن

یکی از زیباترین مسیرهای گردشگری شاندرمن محسوب می شود. بعد از عبور از روستای چاله سرا و مزارع و طبیعت سحرانگیز چاله سرای زیبا به سوی دو روستای کوهپایه ای و بی نظیر شاندرمن یعنی پشد و نیلاش رهسپار می شویم. بهتر است در این مسیر به آرامی رانندگی کنیم تا از مزارع پلکانی و جنگل های سرسبز نیلاش و خانه های سنتی آن حظ کافی و وافی را ببریم. به واقع نیلاش زیباست و در ادامه مسیر به منطقه باستانی کوتک خواهیم رسید که در کتب تاریخی به آن اشاره شده است.

۷- مسیر پلنگه سرا، بی تم و وزمتر شاندرمن:

سه مسیر فوق نیز بعلت قرار گیری در ارتفاعات جلگه ای منطقه و مشاهده دریا و شهرهای دورتر از شاندرمن در بالای آن بسیار زیبا و حائز اهمیت است.
از مسیر پلنگه سرا به سوی بقعه زیبا و قدیمی پیرون بست، از روستای بی تم به سوی دارالحکومه شاندرمن و هتل توریستی ملل شاندرمن، از روستای وزمتر نیز به سوی بقعه قدیمی ملامحمد و … می توان رفت.

۸- مسیر اولم شاندرمن:

اولم شاندرمن (۲)

یکی از سحرانگیزترین و سرسبزترین مسیرهای شاندرمن محسوب می شود که بعد از عبور از بازارچه اولم و عبور از روستای زیبای آن و بقعه هفت اولیا و رسیدن به روستای معاف به جاده استه سر برخواهیم خورد و در نهایت به ییلاقات زیبای شاندرمن مانند النزه، سیفی، هژدانسر، نوزدانسر، سالارو، اولمه گیریه و …. خواهیم رسید که چشم هر بیننده ای را به سوی خود جلب خواهد کرد.

لازم به توضیح است تمامی روستاها و مسیرهای روستایی شاندرمن زیبا هستند.

مگام با نقاط گردشگری شاندرمن در ایام نوروز:

پس از معرفی نقاط گردشگری شاندرمن در سه بخش قبلی به چند نمونه ی دیگر از این مناطق نیز در زیر اشاره می کنیم. امیدواریم این نوشتار موجب راهنمایی بیشتر گردشگران داخل و خارج از استان هنگام سفر به شهر زیبایی های طبیعت شاندرمن زیبا باشد.

بخش چهارم:

۱- رودخانه مرغک شاندرمن:
رودخانه مرغک شاندرمن که شاهرگ حیاتی منطقه محسوب می شود موجب پدیدآمدن آبادی ها و در نهایت شاندرمن فعلی می باشد. این رودخانه خروشان که از ارتفاعات کوهستانی شاندرمن سرچشمه می گیرد در سرتاسر مسیر خود جاذبه های فراوانی از ییلاق تا جلگه شاندرمن را دربر دارد که چشم هر بیننده ای را مسحور زیبایی های خود می کند. در روز طبیعت رودخانه شاندرمن می تواند یکی از نقاط هدف گردشگری گردشگران خارج از استان باشد و هر خانواده ای می تواند در کنار ساحل آن سفره خود را پهن و ساعتی در کنارش بیاساید.

۲- مجسمه آرش کمانگیر شاندرمن:

مجسمه آرش کمانگیر نماد شهر شاندرمن شده است. شاندرمن در خارج از شهرستان برای بسیاری یادآور آرش کمانگیر است. این مجسمه که به یکی از نمادهای شاندرمن تبدیل شده، روی پلاک های منازل و مغازه های شاندرمن نیز حک شده است. تمام گردشگران را جهت عکس برداری و تصویربرداری در کنار این مجسمه زیبا دعوت می کنیم؛ زیرا عکس گرفتن در کنار این مجسمه یادگار خوبی برای گردشگران شاندرمنی خواهد بود.

۳- استخر شاندرمن:

این استخر که جهت جمع آوری آب ایجاد شده،  هنگام کم آبی در تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. استخر شاندرمن در مسیر شاندرمن به ماسال در پشت مدرسه دارالزهرا شاندرمن قرار دارد. این استخر نیز می تواند یکی دیگر از نقاط هدف گردشگری در شاندرمن باشد. نشستن با خانواده در اطراف این استخر وسیع و پرآب به هر گردشگری توصیه می گردد.

۴- استخر اولم:

استخر روستای اولم شاندرمن نیز به مانند استخر شهر شاندرمن جهت آبیاری مزارع مورد استفاده قرار می گیرد. اما مزیت استخر اولم زیبایی بی حد و حصر آن به علت قرارگیری در پای کوه و حفظ بافت روستایی منطقه و واقع شدن ما بین مزارع برنج و جنگل های سرسبز شاندرمن است.
این استخر که در کنار بازارچه اولم واقع شده است می تواند گردشگران زیادی را به سوی خود بکشاند.
آدرس: رشت – صومعه سرا- (طاهرگوراب- ماسال- شاندرمن) و یا (ضیابر – شاندرمن)  و یا (پونل- رودبارسرا- چاخ- معاف- اولم)- شاندرمن- بی تم – وزمتر- گسکمین جان – اولم

۵- نهالستان شاندرمن در خشکرودبار:

نهالستان شاندرمن در روستای خشکرودبار بین ضیابر و شاندرمن قرار دارد که زیر نظر شرکت شفارود اداره می شود.
این نهالستان از زیبایی خاصی برخوردار است. هنگام ورود به مسیر نهالستان، گویی در بهشت در حال حرکتی؛ زیرا درختان دو طرف جاده تونل سبزی را به وجود آورده اند که آدمی از دیدن آن لذت می برد. رفتن به این نهالستان زیبا را به همه گردشگران توصیه می کنیم.
آدرس: رشت- صومعه سرا- جاده ضیابر به شاندرمن- روستای خشکرودبار

۶- دژ دیوه لونه شاندرمن:

دژ  طبیعی دیوه لونه شاندرمن که در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است از آثار تاریخی منطقه به شمار می رود. این دژ که از نامش پیداست مربوط به آثار زندگی تالش ها به خصوص شاندرمنی ها قبل از ورود آریایی ها در منطقه است. متاسفانه کاوشگران غیرمجاز ناجوانمردانه در این محوطه باستانی به کند و کاو پرداخته اند. در سرتاسر این محوطه پاره های سفال دیده می شود. جهت آشنایی با فرهنگ و تاریخ تالش و شاندرمن همه را به بازدید از این دژ باستانی دعوت می کنیم.
آدرس: رشت – صومعه سرا- (طاهرگوراب- ماسال- شاندرمن) و یا (ضیابر- شاندرمن) و یا (پونل – شاندرمن)- بنه سرا- چاله سرا- دران- ساویناور- امامزاده شفیع- حاجی بجار- للکون – دژ دیوه لونه

ادامه در بخش بعدی……

 

بخش پنجم:

۱- پارک ساحلی شاندرمن:

این پارک که در کنار رودخانه شاندرمن در مسیر روستای سیاهمرد احداث شده است مهمترین مکان تفریحی داخل شهر شاندرمن محسوب می شود. در این پارک تجهیزاتی جهت سرگرمی کودکان و ورزش های همگانی نصب شده است.
این پارک فضای بسیار خوبی برای استراحت و صرف ناهار در روز طبیعت می تواند باشد.

۲- پارک جنگلی کفود شاندرمن:

این پارک که در مسیر شاندرمن به ضیابر قبل از بقعه آقا سیدابراهیم قرار دارد، از جامعه درختی مرتفعی برخوردار است و تونل سبزی را در جاده تشکیل می دهد و بر زیبایی آن افزوده است. گردشگران را جهت استفاده از این طبیعت زیبا دعوت می کنیم.

۳- آبشار واشیار شاندرمن:

این آبشار که در ییلاق واشیار شاندرمن قرار دارد از زیباترین آبشارهای تالش و گیلان محسوب می شود.
آین آبشار در تمام فصول پرآب است و حوضچه ی بسیار عمیقی را در زیر پای خود تشکیل می دهد.

۴- ییلاق دشته شاندرمن:

این ییلاق که لقب عروس یبلاقات شاندرمن را به یدک می کشد دارای دشت پهنی است که گردشگران زیادی را در طی سال به سوی خود می کشاند. این ییلاق با طبیعت بی مثالش از مسیر ییلاقات ماسال قابل دسترسی است و کوهنوردان نیز می توانند از روخون شاندرمن به سوی ییلاق خشکه دریا به ییلاق دشته دست یابند.

۵- ییلاق النزه و سی فی شاندرمن:

این دو ییلاق شاندرمن که از راه استه سر قابل دسترسی است از زیباترین مناطق ییلاقی شاندرمن به شمار می رود.
مسیر استه سر با طبیعت سحرانگیزش هر بیننده ای را مسحور خود خواهد کرد. گردشگران را به این نقاط ییلاقی جهت گردش در روز طبیعت دعوت می کنیم.

۶- روستای چاله سرای شاندرمن:

از زیباترین روستاهای شاندرمن به علت واقع شدن در نقطه ای کوهستانی و  در کنار رودخانه مرغک شاندرمن محسوب می شود. این روستا از تاریخی ترین و قدیمی ترین روستاهای شاندرمن می باشد و طبیعتی بی نظیری را داراست.
راه توریستی امامزاده شعیع نیز از این روستا می گذارد. این روستا می تواند یکی از نقاط هدف گردشگری باشد.

ادامه در بخش بعدی……

 

همگام با نقاط گردشگری شاندرمن در ایام نوروز:

بخش ششم(بخش پایانی):

کانال شاندرمن ۲۰ با توجه به ایام نوروز نقاط گردشگری شهر زیبایی های طبیعت شاندرمن سحرانگیز را به علاقمندان و گردشگران در پنج بخش معرفی نمود. حال در بخش پایانی آن قرار داریم. امیدواریم که روز طبیعت بر همه ایرانی ها بالاخص تالش ها و مسافران نوروزی که به مناطق تالش نشین از جمله شاندرمن سفر کرده اند، بیش از پیش خوش بگذرد و با خاطره ای خوش به محل زندگی خود برگردند. حال با هم به ادامه معرفی نقاط گردشگری شاندرمن می پردازیم:

۱- محوطه باستانی بایه زاد محله شاندرمن:

این محوطه که مربوط به شهر تاریخی گسکر می باشد در دهه ۸۰ سر از زمین برآورد و با آثار برآمده از آن بخشی از تاریخ شاندرمن و تالش ورق خورد.
در این محوطه قرار بود که شهرک دامپروری احداث شود.
رفتن و تماشای این محوطه می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. از این مسبر می توان به شهر قدیمی گسکر و جنگل هفت دغنان نیز رفت.

۲- رودخانه اسکندررود:

این رودخانه نیز از وسط روستای شیخ نشین شاندرمن می گذرد و جذابیت های خاص خودش را دارد.
می توان ساحل این رودخانه را برای روز سیزده بدر انتخاب کرد.

۳-  روستای بین کوهی للکون:

از زبباترین نقاط روستایی شاندرمن به حساب می آید. للکون از نظر گردشگری می تواند یکی از روستاهای هدف شهرستان باشد. این نقطه دارای فضای کاملا منطبق با محیط منطقه است. شاندرمن ۲۰ تمام گردشگران را جهت عکس برداری از این جامعه رورستایی تالش دعوت می کند.

۴- روستاهای شاندرمن:

تمام روستاهای شاندرمن به علت واقع شدن در ارتفاعات کوهستانی و قرارگرفتن در بین مزارع برنج زیبا هستند. گردشگران عزیز می توانید به روستاهای شاندرمن از جمله اولم، چاله سرا، سیاهمرد، امامزاده شفیع،  بی تم، پلنگه سرا،  وزمتر، انجیلان،  معاف،  گسکمین جان،  دران،  طالب دره،  للکون، حاجی بجار،پاشکم، کشه خاله،  توسه سرا،  استلخ زیر، شیخ نشین،  چماچار،  برگه سرا،  ملک جهان، گرمسر،  خرفه کوره،  پیره سرا،  شالکه، چپه زا، کفود،  کفود مژده و …. سر بزنید و از آنجا دیدن فرمایید.

۵- یبلاقات شاندرمن:

شاندرمن از ییلاقات زیادی برخوردار می باشد که یکی از یکی دیگر زیباتر است.
از نقاط مهم ییلاقی شاندرمن می توان به دشته، خشکه دریا،  اسکته،  آویشو، خسره خونی،  سره سی،  کردان و کره سر،  اولمه گیریه، الواره، اوره بند،  سی فی،  النزه،  هژدانسر،  نوزدانسر،  بابوئه چال،  گان چمه، شوله لیش، کله،  موزاله و … اشاره کرد.
در پایان سال خوب و خوشی برای همه خانواده ها  آرزومندم و امیدوارم روز طبیعتی پراز نشاط و شادی پیش رو داشته باشید.

سید مومن منفرد

 

 

 

 

همچنین ببینید

چوگانِ ایرانی و کمانچه ثبت جهانی شدند

چوگانِ ایرانی و کمانچه ثبت جهانی شدند «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و …

۲ دیدگاه

  1. از اطلاعات مفیدتون استفاده کردیم.
    سپاس از زحماتتون.

  2. منوچهر دورانی

    شاندرمن برای تو و من… مطلالب خوبی بود استفاده کردیم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.