دارالحکومه شاندرمن

ساختمان دارالحکومه که در اوایل دوره قاجاریه بنیان نهاده شده، در کتاب “گسکر،شهر مدفون شده در جنگل هفت دغنان صومعه سرا “با قدمت ۱۵۰ سال ثبت گردیده،ولی برخی از اهل اطلاع محلی دیرینگی آن را بیش از ۲۵۰ سال می دانند. این ساختمان در دوطبقه به شکل قرینه ای احداث گردیده و دارای اتاق های متعدد و تو در توست. آن طوری که آقای خدابخش اخوان توضیح داده اند در هر طبقه سالنی برای جلسات مهم و استراتژیک احداث گردیده که گنجایش بیش از ۲۰۰ نفر را داراست چهار سوی هر طبقه ساختمان دارالحکومه شاندرمن دارای ایوان است. این ساختمان به سبک معماری بومی گیلانی با خشت قدیمی که در خود محل،پخته و تهیه شده،ملاط گِل و بعضاً سنگ احداث گردیده است.

03-دارالحکومه شاندرمن-مازیار احمدی

خوشبختانه این ساختمان هم اکنون در روستای بیتم شاندرمن در سلامت کامل به همان سبک و سیاق اولیه بر پاست و نه تنها یکی از میراث های فرهنگی-سیاسی مهم و استراتژیک شهر شاندرمن، بلکه کل ماسال و شاندرمن به شمار می رود. ساختمان مزبور که هم اینک در تصرف خانواده رحیمی هاست، به نام “دارالحکومه”مشهور است. این خانه اخیراً به موزه تبدیل شده است.

02-دارالحکومه شاندرمن-مازیار احمدی

01-دارالحکومه شاندرمن-مازیار احمدی

سابقاً پوشش سقف این ساختمان مانند دیگر ساختمانهای سنتی تالشان، لَت سَر بود که بعدها به شکل حلبَ سر در آمده است. علاوه بر آن از چوب درختان بومی منطقه در تهیه درب، پنجره، ستون ها و سر ستون ها، سقف و کف تالار ساختمان بهره زیادی برده شده است. نویسنده کتاب گسکر معتقد است در احداث این ساختمان از معماری سنتی شرق گیلان الگو برداری شده است.

منبع: نشریه ویژه شاندرمن ۱ نویسنده : آقای داریوش صحرائی

 

همچنین ببینید

حاجی بجار، دهکده ی جنگلی در شاندرمن گیلان

حاجی بجار، دهکده ی جنگلی در شاندرمن گیلان بسم الله الرحمن الرحیم   قربان صحرایی …

۵ دیدگاه

  1. پس چرا امکان بازدید وجود نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. با سلام من پدرو مادرم شاندرنی هستن یکی روستای کوره جان یکی هم ملک جهان درسته شهر دیگه ای زندگی میکنیم ولی خاطرات بچگیم همش تو شاندرمن بود ممنون از سایت خوبتون

  3. emkan bazdid vojud dare?

    • مازیار احمدی

      خانم وزیری، باید خدمت شما عرض کنم که در حال حاضر چنددو یا سه خانواده رحیمی در این مکان سکونت دارند. ولی انسانهای بسیار بزرگ منشی هستند و در صورت درخواست اجاهخ بازدید بیرونی و ورورد به حیاط این محوطه را می دهند. این را بنده شخصاً تجربه کرده ام. تنی چند از دوستان که صمیمیت بیستری با این خانواده دارند حتی بازدیدی داخلی نیز از آن بعمل آورده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.