گنبد آسو در تالش

فاطمه رحیمی تولارود 

این گنبد در سه کیلومتری تالش درمسیر جاده تکی به طرف دریا در روستای نیک کری واقع شده است و مصالح آن از آهک، آجر ساروج ساخته شده است و به زبان محلی به آن اَسو و در سایت میراث فرهنگی آسو گفته می شود. از تاریخ ساخت و اینکه توسط چه کسی ساخته شده است هیچ اطلاعی در دست نیست. پیران محلی اعتقاد دارند که توسط یکی از یاران پیامبر ساخته شده و واژه اَسو را مخفف کلمه تالشی اصحاب می دانند در صورتی که هیچ مدرک وسندی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

گنبد آسو تالش - فاطمه رحیمی - شاندرمن۲۰

مردم منطقه اعتقاد زیادی به این گنبد دارند و هر سال روز تاسوعا و عاشورا از روستاهای مجاور به این مکان می آیند و دور این گنبد جمع می شوند و پس از سلام و صلوات به ساحت مقدس پیامبر به عزاداری می پردارند. تا سالهای پیش مردم وجود این گنبد را انکار می کردند چون زمینهای اطراف ابن گنبد را برای دفن مردگان خود استفاده می کردند می ترسیدند که اداره اوقاف تالش مانع انجام این کار شود تا اینکه رییس وقت اداره اوقاف تالش این اطمینان را به آنان داد که هیچ مانعی برای کارشان وجودندارد.

اکنون این گنبد جزء آثار میراث فرهنگی به شمار می آید اما متاسفانه چه اداره اوقاف و چه میرات فرهنگی تالش هیچ اقدامی برای حفظ و نگهداری این گنبد انجام نداده اند و این اثر باستانی تالش در حال نابودی است.

گنبد آسو تالش - فاطمه رحیمی - شاندرمن۲۰

درباره این بنا نگارنده سایتهای مختلفی را جستجو  نموده اما هیچ مطلبی درباره آن یافت ننموده است.

با لهجه های مختلفی بیان می کردند (آترا)(آدرا).

یا وجود این نظریه نمی توان اعتقادات مردم را از آنها گرفت چرا اگر هم از این بنا ساخته اصحاب پیامبر نباشد چون باور دارند به عنوان تلقین مثبت در زندگی آنها تائیر گذار بوده است.

گنبد آسو تالش - فاطمه رحیمی - شاندرمن۲۰

بحث در مورد قدمت این  گنبد و همچین اعتقادات مردم نسبت به آن نیاز به کارشناسی بیشتر دارد و از عهده دانش اندک نگارنده خارج است

توضیحات:
حسب توضیحات نگارنده مختصری از همین مطلب قبلاً در سایت تالشستان نیز منتشر شده بود.

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

همچنین ببینید

کاوش های باستان شناسی در دیوه لونه شاندرمن ادامه دارد

کاوش های باستان شناسی در دیوه لونه شاندرمن ادامه دارد …   به گزارش گروه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.