زندگی نامه سید مومن منفرد، شاعر، محقق و تالش شناس جوان شاندرمنی

گردآوری: فاطمه رحیمی تولارود

مومن منفرد

سید مومن منفرد چماچار در سال ۱۳۶۳ در یکی از بلوکات تالش بزرگ در روستای سیاهمرد شاندرمن دیده به جهان گشود.

او در دوران کودکی تا دبیرستان از دانش آموزان ممتاز منطقه محسوب می شد. وی در سال چهارم ابتدایی جز سه نفر اول مسابقات نستعلیق شهرستان و در دوره ی پیش دانشگاهی نیز مقام اول مسابقات قرائت قرآن در شهرستان ماسال و شاندرمن را کسب کرد. وی رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش صنایع چوب و کاغذ را در دوره کارشناسی و با پایان نامه بررسی تصفیه فاضلاب شرکت چوکا و مقطع کارشناسی ارشد را با موضوع ساخت کاغذ از کاه و  کُلَش برنج را در دانشگاه علوم وتحقیقات تهران به پایان رسانید

منفرد در اواسط دهه ی ۸۰ به صورت حرفه ای به سوی کارهای مطبوعاتی در تالش روی آورد. مقالات متعددی را در حوزه ی تالش بزرگ به نگارش درآورد. از جمله مهم ترین مقالات ایشان می توان به همایش تالش شناسی تحت عنوان نگاهی به ساختار اجتماعی ایلات تالش، مجموعه مقالات گیلان نامه جلد۸ با مقاله ای تحت عنوان نوروز در تالش، بزرگداشت دکتر منوچهر ستوده با مقاله ی قلعه های تالش و …اشاره کرد .
منفرد با نشریاتی چون تالش، نسیم تالش، بهار تالش، سرزمین نوروز، شریف، فومنات، گیله وا و…. شبکه های مجازی چون وبلاگ ویژه شاندرمن و سایت و کانال شاندرمن بیست اولین کانال تلگرامی تالش بزرگ همکاری داشته است.

منفرد که در حال حاضر سردبیر نشریه شریف می باشد پیش از این هفت شماره ویژه شاندرمن، ویژه هفتمین روز درگذشت استاد فرامرز مسرور ماسالی پدر شعر تالشی ایران، ویژه استاد قسمت خانی خواننده شهیر تالش، ویژه استاد سیدهادی حمیدی برترین خواننده موسیقی تالش را منتشر نموده است.همچین یکی از افتخارات او نوشته شدن شعرش روی آرامگاه استاد قسمت خانی است.

بخون قسمت که تالش بیقراره       تالش اشت ْ سسی را گوشه داره
بی ت ْ تمبوره تنخایی برم              شت سس تالشی را ماندگارَ هَ


وی در اواخر دهه ی هشتاد به ادبیات تالشی روی آورد و مدتی به عنوان دبیر ادبیات نشریه شریف فعالیت می کرد. بعدها اشعارش در کتاب با شاعران هساشعر شاعران شمالی کشور به چاپ رسید. وی سه سال است روی ادبیات کودکان تالش کار می کند و اشعار کودکانه اش مورد توجه بیشتر تالش ها می باشد.

در سال ۹۳ به کمک فرهنگ کده تالش، حوزه هنری گیلان و انتشارات ایلیا اولین کتاب خود را تحت عنوان چیستان های تالشی از لنکران تا شفت منتشر نمود. در حال حاضر نیز مثل های تالشی و تالش ها در انقلاب مشروطیت را در دست چاپ دارد.

وی در عرصه  ترانه سرایی در تالش نیز تبحر دارد و ترانه هایش با صدای برادر هنرمندش سید مهران منفرد به زودی به علاقمندان موسیفی تالش ارائه می شود.

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر عمودى متحرک شاندرمن٢٠

همچنین ببینید

اول آذر، زاد روز حنجره طلایی فولکور تالش و ایران

اول آذر ماه مصادف بود با زاد روز استاد سید هادی حمیدی این حنجره طلایی …

یک دیدگاه

  1. محمد صادق فرج زاده

    با سلام
    ممنون از سایت وزین شاندرمن ۲۰
    برای این جوان موفق ، خوش فکر ، خوش ذوق و خوش آتیه شاندرمنی که افتخار تالش بزرگ هستند آرزوی موفقیت دارم.
    امیدوارم مسئولین قدر چنین سرمایه هایی را بدانند زیرا حمایت از این عزیزان یعنی حمایت و اعتلای تالش بزرگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.