دوچرخه سواری که دغدغه محیط زیست دارد

لیلا خالقی

بر اساس کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) در روز آگوست ۲۰۰۶ میلادی برابر با ۲۱ مرداد ۱۳۸۵، هر ساله جشنی با هدف روز ملی کاسپین در کشورهای عضو کنوانسیون ، تهران برگزار می شود.

پیرو این مهم ایرج روغنچی مربی و مدرس فدراسیون کوهنوردی و دوچرخه سواری، تورلیدر گردشگری و کوهستان، دارای مدرک روانشناسی و نیز سابقه کار در صنایع  سنگین کشور از استان تهران و شهرستان البرز از تاریخ ۲۱ مرداد تا اول شهریور مسیر حاشیه دریای کاسپین، مبدا از بندر ترکمن به سمت شهر بندری و مرزی آستارا در مدت ۱۲ روز رکاب زد.

ایرج روغنچی - دوچرخه سواری که دغدغه محیط زیست دارد - شاندرمن۲۰ (۱)

عکس از لیلا خالقی

در مسیر این حرکت ورزشی و حمایت زیست محیطی، روغنچی بعد از توقفی کوتاه در شهر پره سر، ضمن استقبال دوستداران طبیعت و حافظان محیط  زیست به نمایندگی از گروه مردم  نهاد شقایق های وحشی هیرکانی و جمعیت  زنان و جوانان حافظان محیط  زیست در منطقه مورد استقبال قرار گرفت. در این ی منطقه ای واکنش حاضر در محل با تکیه بر جمله  انیشتن گفت: رکاب زدن یعنی خود زندگی و تصریح کرد: دغدغه من آن چیزی است که به آن اعتقاد دارم و با توجه به فرصت های بسیاری که در مسیر زندگی سر راهم  قرار گرفت هیچکدام نتوانست توجه من را به خود جلب کند. این ورزشکار صاحب نام عنوان کرد: تا اینکه در یکی از مسیرهای قله نوردی با دیدن تیتر یک نشریه در ارتفاع ۳۲۰۰ متر با عنوان بحرالعربی یا خلیج فارس جرقه ای نو در زندگی من زده شد و با اندیشه رکاب زدن مسیر زندگی ام تا به این نقطه که هستم تغییر کرد. شروعی شد برای رسیدن به رسالت و دغدغه ای که در جستجوی آن بودم.

ایرج روغنچی - دوچرخه سواری که دغدغه محیط زیست دارد - شاندرمن۲۰ (۲)

عکس از لیلا خالقی


روغنچی افزود: در اولین حرکت من از دماوند تا خود خلیج فارس رکاب خورد و این کار ادامه پیدا کرد. حرکت بعدی با یک شعار جهانی زیست محیطی مختص همان سال آب پاک، خاک پاک، انسان سالم از بافت کرمان تا تبریز با گذر از ۱۷ استان رکاب زدم. در اولین سفر دکتر ابتکار به استان البرز در دولت دکتر روحانی با دیدار و معرفی در یکی از نشستهای زیست محیطی و طی یک مذاکره جهت همکاری و طرح برخی مسایل زیست محیطی و راهبردی دریای کاسپین عنوان و مورد برسی قرار گرفت. در همین راستا فرصت تحقیق و برسی آن به من سپرده شد و بعد از مدتی با شعار یک دریا و پنج ملت رکاب زدن دوباره من از تهران آغاز و با گذر از شهر مرزی و بندری آستارا در استان  گیلان، با رسیدن به کشور آذربایجان و عبور و استان گلستان شدم و پس از عبور از استان مازندان به مدت دو ماه در  تهران .

شروع حرکت بعدی در  روز ملی دریای خزر با شعار مسیر سبز  ساحل پاک از آستار تا عاشوراده به مدت ۲۲  روز  مسیر  ساحلی این دریا را پیاده طی کردم و سال بعدتر ضمن حمایت از فوک خزر با هماهنگی و حمایت خانم لنی هارت موسس و رییس مرکز  هلندی در حمایت از فوک ها از آستارا تا بندر ترکمن رکاب زدم.

ایرج روغنچی - دوچرخه سواری که دغدغه محیط زیست دارد - شاندرمن۲۰ (۳)

عکس از لیلا خالقی

ایرج روغنچی این حرکت اخیر خود را با حمایت از شعار زیست محیطی (یک زمین و بزرگترین دریاچه) در توضیحات خود گفت: آغاز کار من در ۲۱ مرداد از اسکله ترکمن رکاب زده شد و تا آستارا ادامه دارد. وی متذکر  شد، در تمام برنامه های ۱۵ ساله خود بدون هیچ حمایت کننده مالی تنها با هزینه شخصی صورت گرفت و با وجود انعکاس خبرهای  زیست محیطی از کشورم ایران با تمام حساسیت و ممنوعیت های عنوان شده هنوز درگیر چالشهای بسیار بالای زیست محیطی هستیم. وی گفت: هرگز به جمع آوری  زباله توسط گروه های مردم نهاد معتقد نیستم و با تصور به اینکه انسان تخریب های زیست  محیطی خود را دارد. وی در عین حال افزود: مشکل از خود ماست اگر  هر کس  در انجام وظایف خود کوشا باشد، حتی به رفتگر هم نیاز پیدا نمی کنیم و یکی از بزرگترین ناپاکی ها از بین خواهد رفت و حل می شود. این دوچرخه سوار جهانی درباره انتظارش از مسئولان گفت: با وجود گفته های خود مسولین که می گویند و عملکردی ندارند، بهتر چیزی نگویم.

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

 

همچنین ببینید

زیبایی های طبیعت تالش از نگاه دوربین (سری ۳)

سومین مجموعه “زیبایی های طبیعت تالش از نگاه دوربین” هنرمند عکاس برجسته تالش، آقای امین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.