کمپین مردمی “نامه نجات” – در خواست مردم از دولت برای حفظ یوزپلنگ ایرانی

نهم شهریور روز ملی یوزپلنگ ایرانی

تاریخچه ۹ شهریور؛ سالگرد نجات یوزپلنگ ایرانی

 –

در نهم شهریورماه ۱۳۷۳ و در یک روز گرم تابستانی، یوزپلنگ ماده به همراه سه توله‌اش برای نوشیدن آب به سوی نخلستان‌های اطراف بافق آمد، اما در میان تعدادی از مردم محلی ناآگاه محاصره می‌شود و مادر پس از مدتی مقاومت در برابر حملات و ضربات مردم که توسط سنگ و چوب به آن وارد می‌شود فرار می‌کند اما سه توله‌اش گرفتار می‌شوند. یکی از شاهدان، خود را به اداره محیط زیست بافق می‌رساند و ماموران محیط زیست را مطلع می‌کند. زمانیکه ماموران به محل می‌رسند با لاشه بیجان یکی از توله‌ها مواجه می‌شوند اما دو توله دیگر با وجود جراحات شدید همچنان زنده بوده‌اند و به یزد منتقل می‌شوند. شدت ضربات وارده بر سر و روی یکی از توله‌ها باعث مرگ او در میانه راه می‌شود. توله سوم در یزد توسط دامپزشک مداوا می‌شود اما برای نجات از مرگ بلافاصله به تهران منتقل می‌شود. طبق گزارش‌های محیط‌بانان بافق، ماده یوز هر روز به نزدیکی شهر و نخلستان می‌آید تا توله‌های را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجوی ناکام، دیگر در محیط دیده نشد.

توله بازمانده به پارک پردیسان در تهران منتقل شد و «ماریتا» نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت. در آن زمان ماریتا تنها یوزپلنگ در اسارت ایرانی در جهان بود. همه یوزپلنگ های دیگری که در دنیا در اسارت نگه داری می شدند، آفریقایی بودند. به همین دلیل تصاویر ماریتا در نشریات و رسانه های علمی مختلف دنیا به چاپ می‌رسید و بعنوان نماد یوزپلنگ ایرانی شهرت یافت.

در سال ۱۳۸۶ به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی و با همکاری پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و دیگر تشکل‌های محیط زیستی، روز ۹ شهریور بعنوان «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» پیشنهاد شد. در آن سال، اولین جشنواره «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» در موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد برگزار شد و همزمان برنامه های آموزشی مختلفی در شهرهای مختلف محدوده زیستگاهی یوزپلنگ توسط سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و ادارات حفاظت محیط زیست برگزار شد. از آن تاریخ هر ساله به این مناسبت، فعالیت های مختلفی در تهران و نقاط مختلف کشور جهت اطلاع رسانی در مورد وضعیت یوزپلنگ و حیات وحش کشور، برگزار می شود.

کمپین مردمی #نامه_نجات

۹ شهریور تا ۹ مهر

درخواست آحاد مردم از دولت برای حفظ یوزپلنگ ایرانی

ماجرا چیست؟

هموطن گرامی،

سال‌هاست فعالیت‌های مختلفی توسط فعالین محیط زیست کشور با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته است. اما حفاظت از میراث‌های طبیعی کشورمان بدون خواست و همراهی آحاد مردم و مسئولین امکانپذیر نیست. «کمپین مردمی یوزپلنگ ایرانی» که توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی راه‌اندازی شده، تلاش می‌کند ضمن اطلاع رسانی در خصوص وضعیت بحرانی یوزپلنگ ایرانی مردم و مسئولین را به میدان بطلبد تا هر کدام قدمی برای حفظ این گونه ارزشمند برداریم. کوچکترین و شاید مهمترین قدم آگاهی و آگاهی دادن به دیگران است و شما می‌توانید با امضای طومار این کمپین و معرفی آن به دوستانتان، ما را در نیل به این اهداف یاری نمایید.

پس از اتمام زمان کمپین در ۹مهرماه، نامه کمپین به همراه امضاهای جمع آوری شده، برای دفتر رییس جمهور و دیگر دریافت کنندگان، ارسال می‌شود. نتیجه این اقدام، متعاقبا از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

برای امضای طومار کمپین مردمی “نامه نجات” – در خواست مردم از دولت برای حفظ یوزپلنگ ایرانی کلمه نامه نجات در کلیک نمایید:

 امضای طومار کمپین نامه نجات

منبع: انجمن یوزپلنگ ایرانی

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

همچنین ببینید

اول آذر، زاد روز حنجره طلایی فولکور تالش و ایران

اول آذر ماه مصادف بود با زاد روز استاد سید هادی حمیدی این حنجره طلایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.