غار آویشوی شاندرمن

غار آویشو

غار آويشوی شاندرمن

نویسنده: قربان صحرایی چاله سرایی

امروزه بسياري از غارنوردان و طبيعت‌گردان لااقل نام غار آويشو واقع در شهر شاندرمن را شنيده‌اند و از وجود آن کم و بيش آگاهي دارند وليکن اگر هنوز کساني اين نام را نشنيده و يا آناني که تماشا و مطالعه دنياي غار و شگفتي‌هاي آن را طالبند جالب است بدانند که در شاندرمن استان گيلان غاري وجود دارد به نام “آویشو”.

 

اگر مي‌خواهيد از نزديک آويشو را سير کنيد بايد:

گر مبدأ سفرتان از رشت است بايد حدود 55 کيلومتر به سمت شمال غرب اين شهر برانيد تا به شهرستان ماسال و شاندرمن برسيد. ماسال و شاندرمن شهرهاي شناخته‌ شده‌اي هستند و شما مي‌توانيد از هر کس که در اين مسير تردد دارد نشاني آن را سئوال کنيد. در فاصله رشت تا شهر شاندرمن، شهرهاي تولم‌شهر، صومعه‌سرا، ضيابر را بايد پشت‌سر بگذاريد. و اگر مسير ماسال را براي رسيدن به شاندرمن انتخاب کنيد پس از صومعه‌سرا وارد طاهرگوراب شده و با پيمودن حدود 10 کيلومتر به سمت غرب وارد ماسال و از آنجا راهي شاندرمن شويد.

شاندرمن به سان چهار راهي است که اگر به سمت مشرق برگردي راهي ضيابر مي‌شوي، چنانچه به سمت جنوب حرکت کني به ماسال مي‌رسي. اگر شهر تالش و آستارا را براي سياحت انتخاب کرده‌اي بايد به سمت شمال و يا شمال شرق بروي. اما اگر براي تماشاي آويشو و سير در طبيعت زيبا و بسيار ديدني شاندرمن به اين شهر سفر نموده‌اي بايد به سمت غرب و در دل کوهستانهاي منطقه که تداوم رشته‌کوه‌هاي تالش است تغيير مسير بدهي.

غار آویشوی شاندرمن (3)

دو کيلومتر که از شاندرمن به سمت چاله‌سرا و امام‌زاده شفيع براني، به پل چاله‌سرا مي‌رسي.پيشنهاد مي‌شود دقايقي را روي پل توقف کني و با گردش ملايم و آرام به وسعت 360 درجه، خود را محو تماشاي طبيعت بکر و شگرف اين ديار نمايي. مطمئناً هرگز پشيمان نمي‌شوي.با اين چرخش ملايم، چشم‌اندازهايي در برابر ديدگانت ظاهر مي‌شوند که باورش برايت دشورا است و تو شايد تصور کني در رؤيا سير مي‌کني. اما باور کن در حقيقت غرقي.

خوب است توجه داشته باشي براي تماشاي آويشو آمده‌اي، پس سير در طبيعت را بگذار براي فرصتي ديگر.از همانجا (روي پل چاله‌سرا) اگر خوب توجه کني مي‌بيني دقيقاً وسط چهار راهي ايستاده‌اي که سه مسير از اين چهار راه آسفالت و مسير چهارم که به سمت مقبره درويش‌شاه‌امير مي‌رود هنوز خاکي است مانند مردم ساده و صميمي و بي‌پيرايه اين ديار. چاره‌اي نيست براي تماشا و مطالعه آويشو، طي مسير خاکي هم عشق است حتي اگر 35 کيلومتر طول مسير باشد و تو بداني تنها همين مسير آسان و ماشين‌رو جهت رسيدن به آويشو باشد.راستي بهتر است بداني اينجا «چاله‌سرا»ست در همسايگي «سياهمرد»، «دران»، «نيلاش»، «شالکه» و «بنه‌سرا». چاله‌سرا از روستاهاي قديمي شاندرمن است.

 

  غار آویشوی شاندرمن (2)

معرفي غار آويشو

پس از طي مسافت 35 کيلومتري و طي مسيري غرق در سکوت اما پررمز و راز به غار آويشو مي‌رسي. کنار جاده توقف مي‌کني و اندکي به سمت پايين جاده مي‌روي و ناگهان ديدگانت به تماشاي يکي از عجايب خلقت مي‌نشينند و تو وارد دنياي شگفت‌انگيزي از خلقت خداوندي مي‌شوي. اما بهتر است قبلاً بداني آويشو را بوميان و ساکنان اينجا، روزگاريست مي شناسند و با آن زندگي کرده‌اند وليکن براي غارنوردان، اين غار تازه متولد شده است و در کتابشان صفحه‌اي جديد گشوده شده که به آويشو اختصاص يافته است. ناچار بايد بنويسم و بدانيد:

نوع غار : کشف شده

نام غار : آويشو،   و با آوانوشت: Āvishu

زبان نامگذاري:‌تالشي

وجه تسميه (سبب نامگذاري): به زبان تالش: محلي که آب در آنجا فرو مي‌رود، محل فرو رفتن آب. مخفف «آو ويشو» يعني آب فرو مي رود.

متخصصين غارنورد و غارشناس نوشته‌اند:

مختصات غار: طول جغرافيايي دهانه غار 48˚ 59′ 0.06″ : (E)

مختصات غار: عرض جغرافيايي دهانه غار 37˚ 20′ 10.2″ : (N)

ارتفاع دهانه اصلي از سطح دريا : 1316 متر

تعداد دهانه غار : 1 دهانه

استان : گيلان

نزديکترين شهر : شاندرمن

نزديکترين روستا : به ترتيب چاله‌سرا و سياهمرد و دران

طول غار : 740 متر

عمق غار : 150 متر

توضيحاتي بيشتر درباره نوع غار : غار رودخانه اي، تعداد چاه اصلي 9 حلقه، چاه فرعي 1 حلقه، درون غار رودخانه‌اي جاري است.

شرحي از پيمايش و ابزار مورد نياز : لباس يکسره ضد آب، ست ابزار صعود و فرود SRT ، چکمه، طناب جهت چاههاي اصلي: چاه اول 6 متر، چاه دوم 3 متر، چاه سوم 7 متر، چاه چهارم 8 متر، چاه پنجم 10 متر، جاه ششم 9 متر، چاه هفتم 5 متر، چاه هشتم 12 متر، چاهک نهم 2 متر، کارابين پيچ و تسمه جهت ايجاد کارگاه طبيعي

جانداران داخل غار : دو گونه متفاوت از خفاش، حلزون، پشه، آبدزدک

توصيف سختي غار براي پيمايش : بعضي از چاهها جهت کارگاه رول کوبي شده اند. تعدادي از چاه ها به سبک سنگنوردي قابل فرود و صعود مي باشند. هنگام ورود به غار بايد به حجم ورودي آب دقت نمود. در فصل بارندگي و بالا آمدن سطح آب به دليل جاري شدن سيل از پيمايش صرف نظر نمود.

توضيحات ديگر : انتهاي چاه هشت 2 تابلوي يادبود از گروه کوهنوردي آويشو و گروه کوهنوردي فراز رشت به چشم مي خورد.

غار آویشوی شاندرمن (5)

 

آويشو، طولاني ترين غار گيلان

غار آويشو، در دسته غارهاى آهکى قرار مى گيرد که از نظر زمين شناختى جزو اشکال کار دستى در سنگ هاى کربناته دسته بندى مى شود. خوردگى ديواره هاى اين غار حاصل جريان آب روى سنگ هاست که از قرن ها قبل شکل گرفته و در بعضى از قسمت ها، ستونهاى آهکى شگفت انگيزى را به وجود آورده است که ممکن است نمونه هاى آن را در هيچ غار ديگرى نبينيد.غار آويشو در مجاورت سنگ هايى قرار دارد که روى آنها آثار دگرگونى کمپلکس شاندرمن که بقاياى دگرگون شده از پوسته اقيانوسى پالئوتتيس است، ديده مى شود و اين چيزى است که جاذبه هاى اين غار را در مقايسه با غارهاى ديگر، منحصر به فرد مى کند. در اين غار 7 آبشار و چند صد قنديل وجود دارد که تماشاى آنها مى تواند بهترين تجربه غار نوردى شما را رقم بزند

غار آویشوی شاندرمن (1)

غار آويشو شاندرمن ثبت ملي شد

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ـ منطقه خزر مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان گفت: با پيگيري هاي متعدد و در راستاي حفظ و نگهداري آثار و ميراث تاريخي، طبيعي و معنوي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان با ارائه مدارك و مستندات با استناد به تبصره ماده 2 قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مصوب دي ماه 1382 و آيين نامه اجرايي آن به شماره 26975/ت مورخ 1384/5/4 هيات وزيران اثر ارزشمند طبيعي غار آويشو پس از طي مراحل و تشريفات قانوني لازم در همايش شوراي سياستگذاري ثبت آثار با شماره 90 در فهرست آثار ملي طبيعي كشور به ثبت رسيد.

غار آویشوی شاندرمن (4)

جالب است بدانيد:

در شهرستان ماسال و شاندرمن بيشتر از 17 غار بزرگ و کوچک وجود دارد اما غار آويشو در شاندرمن با دهانه‌اي به ابعاد 19 متر ارتفاع و 14 متر عرض و طول بيش از 2 هزار متر، عنوان طولاني‌ترين غار استان گيلان را به خود اختصاص داده است.اين غار در ارتفاع بيش از 1300 مترى از سطح دريا قرار دارد که پژوهش‌هاى زمين شناسي قدمت آن را به حدود 75 ميليون سال قبل نسبت مى دهد.

 

منبع: وبلاگ دران

همچنین ببینید

حاجی بجار، دهکده ی جنگلی در شاندرمن گیلان

حاجی بجار، دهکده ی جنگلی در شاندرمن گیلان بسم الله الرحمن الرحیم   قربان صحرایی …

۴ دیدگاه

  1. سپاس فراوان بابت زحماتى كه براى معرفى جاذبه هاى گردشگرى شهر زيبامون مى كشيد

  2. بسم الله الرحمن الرحيم
    سلام
    طاعات و عبادات شما قبول درگاه الاهي.
    از بازتاب مناسب غار آويشوي شاندرمن در شاندرمن بيست متشکرم.

    • مازیار احمدی

      جناب آقای صحرایی،
      سپاس فراوان از شما بخاطر عنایت و توجه شما بهشاندرمن بیست و همچنین درود فراوان بخاطر قلمی که در عرصه شناسنایی فرهنگ و دیار شاندرمن می زنید.

  3. سپاس از اطلاعات ارزنده تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.