جنگل های هیرکانی را نابود می­ کنند به بهانه آبادانی شاندرمن!!!

photo_2016-08-21_12-25-22

مازیار احمدی

مازیار احمدی

در سالیان اخیر که حفاظت از محیط زیست بعنوان یک وظیفه اجتماعی احاد مردم در سراسر دنیا قلمداد می گردد و هزینه های هنگفتی جهت آموزش جامعه در این خصوص می گردد، توجه به این مقوله در کشور عزیزمان که متاسفانه در کمربند بیابانی قرار داشته و درگیر خشکسالی های متعدد می باشد نیز می بایست به جدیت بیشتری مد نظر قرار گیرد. اما جای بسی تاسف است که در این مقوله هم چون موارد دیگر دچار شعارزده­گی هستیم و بجای پرداختن به مبانی کاربردی، پیگیری راهکارهای علمی ارائه شده توسط صاحبنظران این حوزه ها و الگوگیری از نمونه های آزمون پس داده جهانی، فقط همایش ها و سخنوری های متعدد، نمایشی و البته بدون پشتوانه علمی را شاهد هستیم. کاش کار به هیمن جا ختم میشد، اما متاسفانه گاهی اقداماتی بسیار مخرب با مجوزهای قانونی نیز سامان داده می شود تا مسیر حفظ زیست بوم خود را کاملاً برعکس پیموده باشیم. در ادامه به یکی از این دست اقدامات، که در جهت تخریب قسمتی از میراث هزاران ساله طبیعت بکر و کم نظیر تالش یعنی جنگل های هیرکانی شاندرمن و البته به بهانه عمران، آبادانی و ایجاد اشتغال در این منطقه خواهیم پرداخت.

یکی از مسیرهای زیبای گردشگری شاندرمن و شاید بهترین جاذبه طبیعی آن، مسیر زیبای کوهستانی امامزاده شفیع شاندرمن است که جزئی از رشته کوه های تالش بوده و چشم اندازهای کم نظیر زیبایی در این مسیر بسوی ییلاقات شاندرمن وجود دارد، این مسیر قسمتی از همان جاده ای است که پس از گذشتن از امامزاده شفیع، طالب دره، حاجی بجار، للکون، دیه لونه، دو آبشار زیبای “وَزَن” و “جیره وَزَن” و در نهایت با گذشتن از تونل های سبز ساخته شده از درختان راش به ییلاقات دیدنی و بکر شاندرمن ختم می گردد. این مسیر تا حد فاصل بین طالب دره و حاجی بجار آسفالته بوده، اما در ادامه این مسیر خاکی می باشد. این مسیر همانطور که پیشتر نیز گفته شد بعلت طبیعت زیبای آراسته با جنگل های چندین هزار ساله هیرکانی و رودخانه مرغک شاندرمن و نسیم خنکی که حتی در گرمترین روزهای تابستان نیز در آن میل به وزیدن و گشودن آغوشش خنکش برای میهمانان دارد، بعنوان مهمترین منطقه گردشگری شاندرمن، میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج استان بوده و در آینده نیز با سرمایه گذاری هدفمند و البته با محور قراردادن اکو توریسم، مستعد مبدل شدن به یکی از نقاط جذاب گردشگری در تالش و گیلان می باشد.

چندی پیش در حال گذر این مسیر بودیم که متوجه اصلاح چاله چوله های مسیر آسفالته و نصب تعدادی تابلو های هشدار در پیچ های خطرناک مسیر شدیم، در ابتدا بسیار مسرور گشتیم از این همه توجهی که پس از مدتها مشمول حال شاندرمن شده و به خود بالیدیم از این عنایت مسئولین، اما قصه با همین خوشی پایان نپذیرفت و در ادامه مسیر با کمال تاسف و ناراحتی متوجه شدیم که در یکی از زیباترین قسمت های این مسیر و اندکی بالاتر از بقعه امامزاده شفیع، مجوز برداشت شن به شرکت شن خشت پل داده شده است! حالا دیگر ورق برگشت و داستان عنایت و توجه به این مسیر دور مانده از عنایات مسئولین را دریافتیم.

از آنجایی که باور چنین رویداد نامبارکی برایمان بسیار دشوار بود، آنرا وهم و کابوسی در رویاهایمان پنداشتیم، اما با برقراری تماس و پیگیری ماجرا از دوستان و آشنایان، متوجه شدیم که همه ی اینها خواب و رویا نبوده، و ما درنهایت بیداری و هوشیاری کامل شاهد این رویداد نامبارک بودیم. در ادامه گمان مان براین بود که چنین آسیبی به جنگل های هیرکانی شاندرمن با قدمتی هزاران ساله، شاید در بی خبری مسولین و بدون مجوزهای لازم در حال رخ دادن است، اما در کمال تاثر پس از پیگیری های متعدد از دستگاه های ذیربط، مشخص گردید که مجوزهای لازم برای این چنین تخریب جبران ناپذیری توسط دستگاه هایی که می بایست وظیفه حفاظت از آن را عهده دار باشند صادر گردیده است.

توجیهات جسته گریخته شنیده شده از دستگاه های ذیربط مسئول در این زمینه جالب توجه و غریب می نماید، توجیهاتی چون:

  • وجود پیچ خطرناکی در محل معدن و اصلاح آن بواسطه برداشت شن!
  • تهیه شن مورد نیاز برای پروژه های عمرانی شاندرمن و دیگر مناطق!
  • ایجاد اشتغال برای معدودی از جوانان محل!

اما آیا مسولین محترم نظر مردم شاندرمن و رضایت آنها را در خصوص احداث این معدن جویا شد؟

آیا نهادهای صادر کننده مجوز احداث معدن در زیباترین منطقه گردشگری شاندرمن، میزان ضررهای جبران ناپذیر و اثرات مخرب زیست محیطی حال و آینده آن بر طبیعت منطقه را درست سنجیده اند؟

آیا نسبت به خطر بروز سیلاب های حاصل از بین بردن پوشش جنگلی در منطقه آینده آگاه هستند؟

آیا در دیگر مناطق تالش و گیلان هم در طبیعتی چنین بکر کم نظیر مجوزهای این چنینی صادر می گردد؟ مردم این مناطق هم اجازه چنین اقداماتی را می دهند؟ یا اینکه قرعه نگون بختی چنین اقداماتی همیشه برای شاندرمن کنار گذاشته شده است؟

در پایان به فرمایشات مقام معظم رهبری در اسفند ماه سال ۹۳ در جمع مقامات و فعالین زیست محیطی اشاره می نماییم که فرمودند مردم عملکرد دستگاه های دخیل در تخلفات زیست محیطی را قضاوت کنند و اگر قصوری در این خصوص دیدند سکوت نکرده و مداخله نموده و در برابر چنین تخلفاتی محکم ایستادگی کنند.

پس از مسولین و عوامل دست اندرکار صدور مجوز تخریب جنگل های هیرکانی شاندرمن عاجزانه تقاضا داریم قبل از آنکه مردم آنها را قضاوت کنند، خود عملکرد شان را در این مقوله قضاوت کنند، باشد که با تجدیدنظر و لغو این مجوز، قضاوت مردم حمل بر اهمال دستگاه های مسئول در جلوگیری از نابودی منابع طبیعی خدادادی و ملی نباشد و شاهد آن باشیم که مسولین خدمتگزار با مقاومت در برابر فشارهای وارده احتمالی، زیر بار چنین جنایتی در حق طبیعت بی زبان منطقه نروند.

باشد که همه ی ما از قضاوت مردم سربلند بیرون آییم و شرمنده مردم و آیندگان نباشیم…

– چاپ شده در شماره ۵۵ هفته نامه شریف ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

همچنین ببینید

برگزاری بازی های بومی محلی در شاندرمن به مناسبت دهه فجر

برگزاری بازی های بومی محلی در شاندرمن یک دوره مسابقات ورزش های بومی و محلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.