۲۶ آبان سالروز درگذشت زنده یاد استاد قسمت خانی خواننده پرآوازه تالشی

%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%db%8c-5(۱)

امروز ۲۶ آبان سالروز درگذشت زنده یاد استاد قسمت خانی، خواننده و هنرمند پر آوازه تالش می باشد. سه سال پیش در چنین روزی بود که مرحوم قسمت خانی در یکی از روزهای خزان پاییزی سال ۱۳۹۲ چشم از جهان فرو بست و تالشان و جامعه هنری تالش به سوگ این عزیز نشستند.

گرد آوری: مازیار احمدی

بر آن شدیم تا در سومین سالروز درگذشت این عزیز برای آشنایی بیشتر نسل جوان تالش، مختصری از زندگی نامه این هنرمند گرانمایه را برای شما مخاطبان گرامی گردآوری نموده ایم.

قسمت خانی متولد ۱۳۲۳ روستای اسطلخ زیر شاندرمن می باشد. وی سپس جهت ادامه ی زندگی به روستای سِکام خوشابر رضوانشهر (تالشدولاب) مهاجرت نمود.
او بزرگ ترین خواننده ی دستون های تالشی در سبک تالشدولابی است. قسمت خانی از دوران کودکی مشغول خواندن آوازها و ترانه های تالشی بوده است و با صدای گرم و طنین انداز خود، گرمابخش تمام محافل عروسی ها و جشن های تالشان بوده است. خنیاگر ‌و آوازه‌خوان منطقه تالش تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان خواننده ترانه‌ها و نغمه‌های منطقه تالش شهرت داشت.

%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%db%8c-1

(۲)

قسمت خانی قبل از انقلاب در جشنواره ی موسیقی شیراز حضور پیدا کرد و در آنجا مورد تجلیل قرار گرفت. ما بعد از انقلاب و  و نخستین بار توسط جهانگیر نصری اشرفی، فرهنگ پِِژوه به جامعه موسیقی شناسانده شد و مجموعه‌ای از آوازهای او در آلبومی از سوی انجمن موسیقی ایران منتشر شد.
بعدها نیز بهمراه استاد علی براری نوازنده ی برجسته تار، ویولون و سرنا و استاد محمد قاسمی نوازنده ی برجسته ویولون و کمانچه کارهای ماندگاری را ضبط کردند که هنوز نیز مردم آن ها را به عنوان بهترین آثار استاد خانی به یاد می آورند.

در دهه ی ۸۰ نیز کارهای استاد خانی توسط آرمین فریدی هفتخوانی، پژوهشگر موسیقی تالش ثبت و ضبط گردید و استاد قسمت خانی با کوشش و تلاش فراوان آقای فریدی به جشنواره های مختلفی در سراسر ایران و دنیا شرکت کرد و بعنوان پیر موسیقی فولکلور آن جشنواره ها انتخاب گردید. از جمله این جشنواره ها می توان به جشنواره ی موسیقی نواحی کرمان اشاره کرد که استاد خانی جزء ۳۶ استاد برجسته موسیقی فولکلور ایران شناخته شد یا در جشنواره ی کشور فرانسه و بلاروس و … که همیشه عنوان پیر موسیقی را به یدک کشید.

%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%db%8c-3
(۳)

%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%db%8c-6
(۴)

قرار گرفتن در حلقه ی ۳۶ استاد برتر موسیقی نواحی ایران – کرمان در سال ۱۳۸۳، حضور در جشنواره  موسیقی فجر ۱۳۸۵، اجرا در جشنواره « آواهای روحانی زمین » فرانسه ۱۳۸۶ و کسب مقام نخست آواز نواحی ایران – جشنواره سراج خراسان ۱۳۸۷ و اجرا در جشنواره بزرگ فرهنگ ایران – بلاروس – ۱۳۹۰  از جمله توفیق‌های این هنرمند به شمار می‌رود.

صدای خانی چپ کوک است و ظرفیت  و قابلیت‌های فراوانی دارد و از جمله آثاری است که از این هنرمند بر جای مانده است می توان به  موسیقی رقص و شادمانی تالش موسسه ی ماهور، دَوْیَر آوْیَر، آفتاو پِرومَه و … که به کوشش آقای آرمین فریدی پژوهشگر موسیقی تالش منتشر شده است، اشاره کرد.

%d9%82%d8%b3%d9%85%d8%aa-%d8%ae%d8%a7%d9%86%db%8c-2

(۵)

این خواننده شهیر موسیقی تالشی در ۲۶ آبان سال ۱۳۹۲ پس از یک دوره طولانی بیماری ریوی در سن ۶۹ سالگی در روستای سکام دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع و خاکسپاری استاد قسمت خانی در رضوانشهر ۲
مراسم تشییع و خاکسپاری استاد قسمت خانی در رضوانشهر

(۶)

 

منابع:
– وبلاگ ویژه شاندرمن – همشهری آنلاین

منابع عکس ها: ۱- تالشستان ۲- وبلاگ حامیان طبیعت تالش ۳- موسیقی ما ۴- تالشستان ۵- شمال ما ۶- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

همچنین ببینید

اول آذر، زاد روز حنجره طلایی فولکور تالش و ایران

اول آذر ماه مصادف بود با زاد روز استاد سید هادی حمیدی این حنجره طلایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.