سوغاتی از تالش: کلوچه فومن و تاریخچه ی آن

کلوچه فومن - سوغات تالش و گیلان

از جمله سوغاتی های خوراکی فومن، کلوچه معروف و سنتی آن است که آنرا بانام «کلوچه فومن» می شناسند. این محصول خوشمزه که پیشتر به « نان قندی » معروف بود و با تغییرات و تحولات به شکل امروزی خود درآمده، یکی از کلوچه های خوش طعم کشورمان است و از جمله شیرینی های محلی دلچسبی می باشد که بیش از نیم قرن در برخی از کارگاهها و مغازه های این شهرستان پخت و عرضه می گردد.

کلوچه ی مزبور که نظر بسیاری از مسافرین و گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب نموده، طبق بررسی ها پخت آن به سالهای دوره پهلوی اول برمی گردد. گفته می شود که درسالهای پس از ۱۳۱۰ خورشیدی که پدر حضرت آیت ا… بهجت فومنی(ره)، یعنی مرحوم کربلایی میرزامحمود بهجت (متوفی۱۳۲۴) به دیدار فرزندش به کربلا رفته بود، پخت این کلوچه را در آنجا نزد برادرش مرحوم میرزاعلی اکبر فرا گرفته و بعد از آمدن به زادگاهش،  تعدادی از آن را با خود آورده و چندی بعد در سالهای ۱۵- ۱۳۱۴ اقدام به پخت آن در نانوایی پدرش نموده و از آن پس به رواج آن نیز همت می گمارد، بطوریکه این کار را به دیگران هم آموخت و بعدها کسانی همچون مرحومان: محمدعلی رجبیون، یدالله خبازیان، حاج مهدی پورعلی، محسن نانواباشی اصفهانی, هادی دخت علیزاده  و دیگران راه وی را ادامه داده و به پخت و فروش آن در سطحی وسیع تر اقدام  می نمایند.

کلوچه فومن - سوغات تالش و گیلان

گفته می شود که کلوچه ی مزبور در اواسط دهه ی پنجاه در دوره شهرداری مرحوم نصرت الله فرّهی به ویژه بعد از آنکه به تعداد فراوانی پخت شد و در استادیوم آزادی تهران در زمان انجام بازیهای آسیایی (سپتامبر۱۹۷۴ م/ شهریور ۱۳۵۳) بین تماشاگران توزیع گردید، به شهرت بین الملی رسید و بعد از آنکه در دوره فرمانداری سهرابی صنف نانوایان از کلوچه پزان  جدا شد, بیش از پیش زبانزد خاص و عام گردید.

کلوچه فومن - سوغات تالش و گیلان

به هر روی این کلوچه  سنتی که مختص شهر فومن است، امروزه شمار قابل توجه ای به پخت و فروش آن حتی در دیگر شهرها هم اقدام می کنند که البته برخی به علت نداشتن آگاهی از پخت صحیح و نحوه ساخت آن ، تا حدی  از کیفیت این محصول کاسته اند و شگفت آنکه حتی شماری هم کلوچه مزبور را به نام شهر خود عرضه می کنند که امری غیر اخلاقی تلقی می گردد.

کلوچه فومن - سوغات تالش و گیلان

گفتنی است که از دیگر سوغاتی های خوراکی این شهرستان می توان به : نان روغنی ، رشته خانگی و اگردک ماسوله هم اشاره نمود.

منبع: کانال تلگرامی گیلان قدیم-کیوان پندی

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

همچنین ببینید

«پَلَه سَرقَوام» ثبت ملی می‌شود

نویسنده: مهری شیرمحمدی – انواع غذا و شیوه طبخ آن در هر منطقه، بخشی از …

یک دیدگاه

  1. چجوری به این نتیجه رسیدین این سوغات تالشهاست؟؟؟؟!!!!! فومنی ها گیلکن الکی سوغات گیلکها رو جعل نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.