احیای فرهنگ تالش از دریچه درس آزاد فارسی مدارس

به نام خداوند جان و خرد     کزین برتر اندیشه برنگذرد

سونیا رحمتی نژاد

…نسل های اخیر که با بی توجهی به فرهنگ و سنن و تحقیر زبان تالشی، فرزندان خود را با زبان فارسی اخت داده  و نسبت به زبان و فرهنگ خود بیگانه کرده اند خودشان هم نمی دانستند و اغلب نمی دانند که چه بر سر هویت قومی خویش آورده اند.

در سال های اخیر با عضویت در فضاهای مجازی و آشنایی با گروهای علمی، ادبی و فرهنگی تالشی به تلاش برخی دلسوزان احیای زبان و سنن تالشی روبرو شدم. این گروهها در ابتدا با انتشار خاطرات، عکس ها و فرهنگ و رسوم فراموش شده به دنبال یادآوری هویتشان بودند اما این روند به تدریج به بیان نگرانی هایی از مرگ زبان تالشی منتهی شد نگرانی ها عمدتا بخاطر بی مهری قوم تالش به زبان و فرهنگشان بود. گروههای فعال در فضای مجازی بیشتر شد و با گرد آمدن، اساتید، پژوهشگران و محقیق و علاقمندان به حوزه زبان تالشی، همبستگی و رسیدن به راه حل های منطقی و مفید هدف فعالیت های حقیقی این عزیزان شد. پیشنهادهای متنوع و متفاوتی از جانب همه دوستان مطرح شد همانند تالیف کتب آموزش تالشی، نگارش دستور زبان تالشی در گویش های مختلف، اختصاص ساعات آموزشی در مدارس، ترجمه آثار کلاسیک فارسی به شکل تالشی، جمع آوری ادبیات فولکلور مانند چیستان، ضرب المثل، داستان یا نقل و … برخی از این پیشنهادها به مرحله عمل درآمد و نخستین همایش زبان و ادب تالشی برگزار شد و کتاب ها و مقالات متعددی در زمینه زبان و ادب تالشی منتشر و چاپ گردید.
چنین جریانهایی که در سال های اخیر به ویژه ۹۰ تا ۹۴ در فضاهای مجازی شاهد آن بودم نگرانی دوستدارن زبان تالشی را نشان می داد که تلاش خستگی ناپذیر این عزیزان مرا به آینده امیدوار کرد.
از آغاز سال تحصیلی ۹۴ به عنوان معلم فارسی و دبیر ادبیات شروع به آموزش زبان و ادبیات تالشی در کنار درس فارسی کردم و به معرفی اساتید پیشکسوت و چهره های ادبی جوان پرداختم  و درس های آزاد فارسی پایه هفتم، هشتم و نهم را به آموزش و تحقیق در زبان تالشی اختصاص دادم. در شروع کار و طرح تکالیف به زبان تالشی با مقاومت دانش آموزان روبرو شدم اما به تدریج دانش آموزان به خواندن مطالب، داستان ها، ضرب المثل ها، چیستان ها و شناخت شخصیت ها و نام آوران تالش تهییج و علاقه و اشتیاقشان به شناخت قوم و فرهنگ و زبان تالشی بیشتر شده است.  همین روند را در سال تحصیلی ۹۵  نیز پیش گرفته و ادامه دادم و خوشبختانه از پیشرفت دانش آموزانم نیز راضی هستم.
امیدوارم این اشتیاق و تلاش فرزندان تالش روز به روز بیشتر و بیشتر شود.
سخن آخر اینکه از همکاران خواهش می کنم تا از فرصت های اندک و محدودی که در اختیار دارند برای آموزش و احیای زبان تالشی استفاده کنند.

نمونه ای از فعالیت دانش آموزان:

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر عمودى متحرک شاندرمن٢٠

همچنین ببینید

خبر شاد و خوشحال کننده برای کودکان تالش | نخستین مجموعه شعرهای کودک تالشی در ایران منتشر شدند

بالاخره پس از مدت ها تلاش و کوشش دو مجموعه شعر کودک تالشی “پَپو” و …

یک دیدگاه

  1. عالی, درود به شما بانوی تالشی و ادیب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.