روز زبان مادری فرخنده باد!

علی عبدلی

روز زبان مادری برهمه اقوام ایرانی به ویژه تالشی زبانان فرخنده باد .

زبانامروز سوم اسفند (۲۱ فوریه) روز جهانی زبان مادری ست . روزی که یاد آور کیستی و هویت ماست . یاد آور روزی که سخن گفتن را آغاز کرده ایم . و با لالایی مادر به خواب شیرین فرورفته ایم رفته ایم و با نغمه نوازش او از خواب برخاسته ایم و برگ دیگری از کتاب درک هستی و جهان را به زبان او مرور نموده ایم . زبانی که ذهن و ضمیر درون مارا شکل داده است .

ما تالشان و تات ها این روز را گرامی می داریم و در تحقق اهداف آن همراه با جامعه جهانی تلاش می کنیم و از آن فرصتی می سازیم برای تحکیم هویت قومی و وحدت و وفاق ملی .

پیام مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی زبان مادری درسال ۲۰۱۴

اکنون ۱۴ سال است که یونسکو و سازمانهای همکار، روز جهانی زبان مادری را جشن میگیریم. ما فعالیتها، کنفرانسها، کنسرتها و سمینارها در سراسر جهان در مورد اهمیت تنوع زبانی و چندزبانگی را سازماندهی کرده ایم .

حفاظت و حمایت از زبان مادری کلید ورود به شهروندی جهانی و درک معتبر متقابل است. درک و صحبت کردن بیش از یک زبان منجر به درک بیشتری از ثروت تعامل فرهنگی در جهان ما میشود. شناخت زبان های محلی افراد بیشتری را قادر میسازد تا صدایشان شنیده شود و در سرنوشت جمعی خود به عنوان یک واحد فعال شرکت داشته باشند. به این علت تلاش یونسکو برای ترویج همزیستی وهماهنگی برای ۷۰۰۰ زبانی است که توسط بشریت صحبت میشود.

امسال، ما تاکید ویژه بر «زبان محلی برای شهروندی جهانی : کانون توجه در علم» نهاده ایم . برای نشان دادن و اطمینان از دسترسی زبان به دانش، بقا وحفاظت از تنوع زبانی .

برخلاف ذهنیت غالب، زبانهای محلی کاملا قابلیت انتقال دانش علمی مدرن، ریاضیات، فیزیک، تکنولوژی و غیره را دارند. شناخت این زبانها همچنین به معنای گشودن در برای یک معامله بزرگ به منظور غنی تر کردن دانش عمومی با استفاده از سنت هایی است که شناخته نشده اند.

زبان های محلی، آنچه که در اطراف و اکناف دنیا صحبت می شوند، اساس دانش ما را تشکیل میدهند. آنها همچنین در معرض خطر بیشتر هستند. ممنوعیت زبانها به معنی محروم کردن بشر از حق اساسی اش برای رسیدن به دانش است و با این حال، بهبود روابط مردم در «دهکده جهانی» باعث میشود فعالیتها به سمت درک بین فرهنگی و گفت و گو که بسیار حیاتی است، منتج شود. در جهان امروز، هنجار عمومی استفاده از حداقل سه زبان، از جمله یک زبان محلی، یک زبان ارتباطی گسترده تر و یک زبان بین المللی برای برقراری ارتباط در هر دو سطح محلی و جهانی است. این تنوع زبانی و فرهنگی ممکن است بهترین شانس ما برای آینده، خلاقیت، نوآوری و مطالعه در مورد زبانها باشد. ما نباید این فرصت را از دست دهیم .

روز جهانی زبان مادری برای بیش از یک دهه به برجسته کردن نقش زبان و شکل دادن به ذهن کمک کرده است. در وسیعترین مفهوم و ایجاد شهروندی جهانی که در آن باید از همه امکانات برای کمک به حیات و چالش زبانها استفاده کنیم .

من با همه کشورهای عضو یونسکو سازمان بین المللی لا فرانکوفونی – یک سازمان همراه برای روز جهانی زبان مادری در سال ۲۰۱۴- فعال در جامعه مدنی، آموزشی، انجمنهای فرهنگی و رسانه ها را برای حمایت از تنوع زبانی و صلح و توسعه پایدارتماس گرفته ام.

منبع : پایگاه اینترنتی تالش شناسی


با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر عمودى متحرک شاندرمن٢٠

همچنین ببینید

جایگاه اسب و سوارکارى در نزد تالشان دلاور و چابک سوار

تالشان از جمله اقوامی هستند که شاید بشود گفت از تفریحاتشان، استفاده از اسب و سوارکاری در بین آنان نزدیک به طول حیات ایشان قدمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.