بازی های سنتی تالش؛ مرغانَه جَنگ

“لاله خدا نومی نه “

فرهنگ دوستان بزرگوار، تالشان تنها قومی در ایران هستند که تمام آیین ها و سنتهای خود را حفط نموده اند. در طول سال ادب و سنن گذاشته گان را گرامی می دارند.
با شروع اسفند ماه و در پیش بودن عید نوروز سنتهای گوناگو نی چون غباروبی و نظافت منازل توسط زنان تالشی، جشن چهار شنبه سوری و نوروز خانی که از اول تا بیست نهم اسفند شبها اجرا می گردد. هر یک از  این سنتها جایگاه خاصی نزد تالشان دارد.

یکی از تفریحات جوانان در این روزها نیز “مرغانه بازی” یا “مراغنه جنگ” است . برگردان”مرغانه” به زبان فارسی همان”تخم مرغ” است.  در گویش های مختلف تالشان از رضوانشهر تا آستارا تخم مرغ را “آگله” و در ماسال و شاندرمن، فومن، شفت مرغانه، مرنه،می گویند. مرغانه جنگ در گذاشته نیز در میان مردم پیش از انقلاب از سرگرمی های مفرح بود. قبل تر ها بعدازظهرهای چهار شنبه سوری دو بازی دیگر هم انجام می شد: “کلا ه مزا” و “داله مزا”(مزا یعنی بازی) که با استقبال گرم مردم نیز مواجه می گردید.

چه خوب است دوباره این بازیها را در روز چهارشنبه سوری اجرا کنیم  و از آتش بازی های خطرناک جلوگیری شود.

و اما مرغانه جنگ که در آن یک به یک شرکت کنندگان رو بروی یک دیگر قرار می گیرند. ت بنش یا بیگه  سربه سر تا ب تا… یک طرف تخم (سر باریکتر) مرغانه  را “سَر” می گویند و  طرف دیگر (پهن تر) را “تا” گویند. این بازی نیاز به مهارتی خاص هم دارد. با زدن تخم مرغ به دندان از صدای برخاسته آن میفمند که پوسته آن چقدر سفت است و شانس برنده شدنش چه میزان است.  

در هر صورت این رسم و سنت بسیار زیبایی ست که امیدوارم تداوم داشت باشید

“هلاکو نظرنیا”

انتهای پیام


با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر عمودى متحرک شاندرمن٢٠

همچنین ببینید

... و اينك بهار تالش

… و اینک بهار تالش

… و اینک بهار تالش     بسم الله الرحمن الرحیم                                                                     قربان صحرائی چاله‌سرایی https://t.me/sahranevesht   …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.