کاشی نقاشی های هنرمند تالشی با الهام از نقوش دست بافته های تالش

“کاشی نقاشی”

عنوانی است که برای کارهای خود در نظر گرفته ام.

در حقیقت هنر ویترای می باشد که مورد استفاده است،
کشیدن نقاشی بر روی شیشه را ویترای می گویند. حال این شیشه می تواند یک پنجره، یک لیوان، و یا هر ظرف شیشه ای دیگری باشد. با کمک این هنر می توانیم به شیشه های ساده جلوه هایی جدید، شکیل و زیبا ببخشیم.

کاشی نقاشی های رومینا سلیمانی - نقوش دست بافته های تالش - شاندرمن۲۰ (۴)

طرح بوته (پوته)

گفته می شود که ویترای یکی از هنرهای قدیمی اروپاست و نمونه های اولیه آن در ایتالیا یافت شده است که قدمت آنها به اواخر قرن سوم میلادی برمی گردد. این هنر در ابتدا در میان مسیحیان رواج داشت و در کلیساها از این هنر استفاده می شد. تاریخ دقیق ورود این نوع نقاشی به ایران هنوز مشخص نشده است و در زمان صفویه این نوع شیشه در اصفهان و در شیراز تهیه می شده است.

امروزه هنرمندان بسیاری در سراسر دنیا با این هنر به خلق آثار زیبایی می پردازند. با این اوصاف هنر ویترای اشتیاق دو چندانی برای هر هنرمندی که علاقمند به نقاشی و هنر باشد، به وجود می آورد.

از اینرو طبق علاقه ای که به هنر داشتم، ویترای را بروی کاشی امتحان کردم. از سایت های مختلف تحقیق و مطالب مرتبط را پیگیری می کردم تا بتوانم با رنگ ویترای نقاشی بکشم، در اولین تصور خود دوست داشتم که روی کاشی به صورت نقش برجسته اشیایی را بچسبانم و تابلو هایی برجسته به وجود بیاورم، ولی وقتی با ویترای آشنا شدم تصمیم گرفتم نقاشی بکشم. برای کشیدن نقاشی با موضوع آزاد از طرح های موجود در اینترنت استفاده می کنم، ولی اگر کسی کار خاصی مد نظر داشته باشد خودم طراحی طرح را بر عهده میگیرم. چون کار طراحی، خود پروسه دیگری دارد و وقت بیشتری را باید صرف کرد. حتی هنر خوشنویسی را هم می توان در این هنر جای داد و اشعار را با ویترای به نمایش گذاشت.

کاشی نقاشی های رومینا سلیمانی - نقوش دست بافته های تالش - شاندرمن۲۰ (۵)

طرح پروانه و بوته

در مورد نقاشی هایم با موضوع سنتی، از کتاب نقش و رنگ دستبافته های تالش تالیف مریم قاسمی اندرود کمک میگیرم و این نقوش را به نحوی چیدمان می کنم که در عین زیبایی هر چه بیشتر، مکمل یکدیگر باشند. در واقع از این ایده به صورت خلاقانه ای برای زنده نگه داشتن نقوش و دستبافته های تالشی به گونه ای نو آورانه و جذابتر استفاده می کنم، تا فقط شاهد این نقوش بروی گلیم و گیوه نباشیم.
نقاشی های کشیده شده به دو صورت تابلوی رو میزی و دیواری مورد استفاده قرار می گیرند.

کاشی نقاشی های رومینا سلیمانی - نقوش دست بافته های تالش - شاندرمن۲۰ (۶)

طرح سرباز۲

به امید آنکه با مطالعه این مطلب، علاقمندان برای فراگیری هنر ویترای رهنمون گردند، در نهایت شما را به تماشای تصاویر بیشتر دعوت می کنم.

دوستدار شما

رومینا سلیمانی اردجانی


کاشی نقاشی های رومینا سلیمانی - نقوش دست بافته های تالش - شاندرمن۲۰ (۷)

طرح هشت پر (منجوق)

کاشی نقاشی های رومینا سلیمانی - نقوش دست بافته های تالش - شاندرمن۲۰ (۸)

طرح شاخ بز

کاشی نقاشی های رومینا سلیمانی - نقوش دست بافته های تالش - شاندرمن۲۰ (۳)

طرح کبوتر و شاخ بز

کاشی نقاشی های رومینا سلیمانی - نقوش دست بافته های تالش - شاندرمن۲۰ (۲)

طرح کبوتر و شاخ بز

کاشی نقاشی های رومینا سلیمانی - نقوش دست بافته های تالش - شاندرمن۲۰ (۱)

طرح خرگوش (قراش)

برای دیدن آثار و عکس های بیشتر به این وبلاگ مراجعه کنید.

http://rosoa.rzb.ir

 

baner-telegram-shanderman

همچنین ببینید

جایگاه اسب و سوارکارى در نزد تالشان دلاور و چابک سوار

تالشان از جمله اقوامی هستند که شاید بشود گفت از تفریحاتشان، استفاده از اسب و سوارکاری در بین آنان نزدیک به طول حیات ایشان قدمت دارد.