“گروه جوانان حامی شاندرمن پاک، نمونه ی یک کار تیمی موفق”

گروه جوانان حامی شاندرمن پاک

 

مازیار احمدی

ایده تشکیل این گروه پس از برگزاری اولین دوره جشنواره “زیباترین آدم برفی شهر من شاندرمن” (توسط نگارنده و با کمک جمعی از دوستان در بهمن ۱۳۹۲ در شاندرمن)، توسط سرکار خانم آلاله وزیری با نگارنده مطرح گردید. پس از اندکی بحث و تبادل نظر در خصوص هدف و کم و کیف کار، با حضور خانمها پوران موسوی، آلاله وزیری، فرنوش گیلانی، الناز وزیری و آقایان سروش مرزبان، طهماسب مرتضی نیلاش، امین رحمانی، مجتبی مهریان، حسین مشعوف، مجید توکلی و نگارنده “گروه شاندرمن پاک” تشکیل گردید.

با تشکیل اولین جلسات گروه، اهدف و زمینه فعالیت گروه جوانان حامی شاندرمن پاک تعیین گردید. هدف اولیه تعریف شده گروه، بالا بردن سطح آگاهی جامعه در خصوص مسائل زیست محیطی از طریق روش هایی چون برگزاری گردهمایی های زیست محیطی و آموزش افراد جامعه در حین برگزاری این گردهمایی ها و همایش ها تعیین گردید. در ادامه قرار بر این گردید تا گروه با برگزاری اولین گردهمایی جمع آوری زباله در شاندرمن در اسفند ماه همان سال، برای نخسین بار اعلام موجودیت نموده و همچنین نخستین ره آورد عملی خود را در این خصوص تجربه نماید. سر انجام این گردهمایی با برنامه ریزی و هماهنگی بسیار خوبی در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۲ با مشارکت چشمگیر و حمایت جمعی از جوانان، کسبه و اهالی شاندرمن برگزار گردید. گروه شاندرمن پاک در این تجربه چه در بحث کیفیت برگزاری و جلب مشارکت عمومی و همچنین اثر گذاری این حرکت نزد عموم جامعه با وجود عدم تجربه قبلی (اما با اتکا به تلاش وافر و کار تیمی موفق مجموعه گروه) نمره عالی کسب نمود. البته رهنمود های سرکار خانم شیرین پارسی نیز که در خصوص فعالیت های زیست محیطی و حرکت های سازمان یافته در این زمینه صاحب تجریه فراوانی بودند اثر گذار بود. شهردار شاندرمن، مدیریت وقت اداره محیط زیست و جمعیت هلال احمر شهرستان نیز نهایت همکاری را با گروه نوبنیاد شاندرمن پاک در این رویداد داشتند.

همایش جمع اوری زباله در شاندرمن (4)

پس از این تجربه موفق و با توجه به در پیش بودن ایام نوروز، پیشنهاد حرکتی فرهنگی در خصوص این ایام در جلسات گروه مطرح گردید. ایده ای که در قالب فعالیت های تعریف شده اولیه گروه نمی گنجید، اما بخاطر احساس مسولیت جوانان پرتلاش و مسولیت پذیر گروه و احساس کمبود در این زمینه در شاندرمن، با استقبال اعضا مواجه گردیده و قرار بر این گردید تا گروه نسبت به برپایی سفره هفت سین نوروزی در یکی از ورودی های شهر اقدام نماید. و اینگونه شد که میهمانان نورزی شاندرمن در نوروز ۱۳۹۳ با ورود به شهر شاندرمن، کلبه چوبی زیبا و سفره هفت سین نوروزی رنگارنگی که توسط این گروه بر پا شده بود را به تماشا نشستند و این حرکت تحسین برانگیز را تمجید نمودند.

سفره هفت سین شاندرمنی ها برای عید نوروز1393 (1)

نکته قابل توجه در خصوص برپایی این کلبه، نحوه ساخت و سفره آرایی زیبای این سفره هفت سین بود که در آن هم از نمادهای تالشی و سنتی و هم نمادهای اصیل ایرانی با هوشمندی استفاده شده بود. کلیه هزینه های برپایی این سفره نیز توسط اعضای گروه تامین گردید. در طول نوروز چه بسیار مسافرینی که با عبور از کنار این سفره لحظاتی را در کنار آن گذراندند و عکس هایی به یادگار گرفتند و  تصاویر به یاد ماندنی کلبه نوروزی گروه جوانان حامی شاندرمن پاک را به آلبوم خاطرات خود افزودند.

حال نام گروه “جوانان حامی شاندرمن پاک” دیگر نامی آشنا در شاندرمن و کل تالش بود و بازتاب فعالیتش در کل منطقه تالش معنکس نگردیده و بعنوان یک حرکت تیمی خوب از گروهی از جوانان شاندرمنی ثبت گردیده بود. فعالیت خوب این گروه تحرک خاصی را در دیگر اقشار جامعه نیز بوجود آورده بود تا جایی که گروهی از کسبه جوان شاندرمن نیز با الهام از این حرکت، سعی در تشکیل گروهی دیگر و ارائه مشاوره به شهردار شاندرمن در خصوص رفع مشکلات شهر نمودند و حتی در ادامه جلسه ای نیز با شورای شهر و شهردار تشکیل دادند. همه این شواهد نشان از ایجاد بیداری اجتماعی و شوق مشارکت در تصمیمات مهم دخیل در خصوص عمران آبادانی شهر و منطقه در نزد جوانان و توجه به مسولیت های اجتماعی آنان در این خصوص داشت.

سومین حرکت این گروه در اردیبهشت ۱۳۹۴ رقم خورد که باز هم در خصوص مسایل زیست محیطی بود. برگزاری دومین گردهمایی جمع آوری زباله در شاندرمن نشان از تداوم و جدیت گروه در حرکت مستمر در مسیر اهداف از پیش تعیین شده بود که با وجود چالش های پیش روی این گروه، به خوبی و با استقبال مجدد مردم و مسولین برگزار گردید. البته نگارنده بعلت مهاجرت مجدد از شاندرمنی که با تمام وجودش بسیار دوستش می داشت توفیق همراهی دوستان در گروه شاندرمن پاک رو در این گردهمایی و در مسیر پیش روی گروه از دست داد.

در ادامه اعضای گروه شاندرمن پاک با وجود مشغله های روزمره و گرفتاری های زندگی پردردسر این روزها، هر از چند گاهی جلسه ای تشکیل داده و به مرور و مطالعه در خصوص حوزه های مهم زیست محیطی و بررسی شیوه های ممکن جهت بالابردن آگاهی عمومی جامعه در زمینه مسائل زیست محیطی و پاسداشت طبیعت می پرداختند.

و اما با نزدیک شدن به پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۴ و در پیش بودن نوروز ۱۳۹۴، مردم شاندرمن منتظر بودند تا ببینند آیا تیم شاندرمن پاک باز برنامه برای نوروز دارد یا اینکه عطش انجام حرکتهای ارزشمند اما سخت فرهنگی در این گروه نیز فروکش کرده است. این دیدگاه ها نشان از بالا رفتن سطح توقع جامعه شاندرمن نسبت به این گروه داشت و این احساس مسولیت روی دوش اعضاء گروه سنگینی می کرد و در نهایت منجر به این گردید تا جوانان حامی شاندرمن پاک باز با دستی پر به میدان آمدند و این بار نیز با ایده های خلاقانه خود سفره هفت سین زیبای شاندرمنی ها را در کلبه ای این بار بزرگتر و در نهایت زیبایی و آراستگی برپا نمودند. در این طرح جوانان خوش ذوق گروه شاندرمن پاک که تجربه برپایی سفره سال قبل را نیز به همراه داشتند، با دستی پرتر و برنامه ریزی بهتر، با برپایی سفره هفت سین خود در ماکتی از یک خانه سنتی تالشی سعی کردند تا گوشه ای از هنر معماری سنتی تالش را که بیانگر هویت و فرهنگ نیاکان شان می باشد، برای میهمانان به نمایش بگذارند. طراحی و چیدمان مناسب و مکان یابی خوب توجه بیشتر عابرین و خودروی های عبوری را جلب  می نمود. مکان برپایی سفره سال ۹۴ نیز از لحاظ چشم انداز آن از منظر عابرین و خودروهای عبوری بهتر از سال گذشته بود و چشم انداز بسیار زیباتری داشت.

سفره هفت سین شاندرمنی ها برای نوروز ۱۳۹۴ (۷)

سفره هفت سین شاندرمنی ها برای نوروز ۱۳۹۴ (۳)

سفره هفت سین شاندرمنی ها برای نوروز ۱۳۹۴ (۸)

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می گردد هر گوشه ای از این کلبه با قرار گرفتن، پوست دباغی شده گوسفند روی دیوار، خمره های سفالی آویزان شده در “جیبند” (آویز های بافته شده از ساقه خشک شده شالی)، صندوقچه های چوبی و مفرغی قدیمی، فانوسه چرای قدیمی، درها و پنجره چوبی قدیمی، آویز بافته شده سردر پایینی برای مصون بودن از چشم نظر، پله و تلار(ایوان) زیبای چوبی، زیراندازهای سنتی و دیگر جزییات این کلبه بیانگر گوشه هایی از هنر، فرهنگ و معماری شاندرمنی ها و تالش ها بود.

میهمانان زیادی با مشاهده این کلبه و سفره هفت سین زیبا که در ورودی شهر شاندرمن از مسیر ماسال و در مجاورت جایگاه پمپ بنزین و CNG شاندرمن برپا گردیده بود، فرصت را مغتنم شمرده و مبادرت به گرفتن عکس های یادگاری در کنار آن نمودند.

نکته دیگری که در سفره هفت سین امسال شاندرمن، توجه ها را به خودش جلب نموده بود لباسهای تالشی مردان و زنان تالش بود که در بر تن دو مانکن بود که در ایوان این کلبه مستقر شده بودند، که باز حکایت از ظرافت و دید باز برپاکنندگان این سفره در معرفی فرهنگ و هویت تالشی دارد. نکته حایز اهمیت دیگر اینکه هزینه های مالی این طرح را نیز توسط آقای “حاج حسین نجومی” مدیریت محترم جایگاه بمپ بنزین و CNG شاندرمن تامین گردید. در برپایی این کلبه نیز اعضای گروه جونان شاندرمن پاک، خانم ها آلاله وزیری، الناز وزیری، فرنوش گیلانی، پوران موسوی و آقایان مجید توکلی، مجتبی مهریان، حسین مشعوف، طهماسب مرتضی نیلاش، سروش مرزیان زحمات فراونی را متحمل گردیدند. آقای حسین شعبانی نیز زحمات و تلاش زیادی در  خصوص برپایی کلبه متحمل شدند.

در ادامه سال ۱۳۹۴ برای گروه شاندرمن پاک، از لحاظ ادامه فعالیت سال پرباری نبود و گروه به برگزاری اندک جلساتی اکتفا نمود.

حال که مجدد به ایام پایان سال نزدیک می شویم و هر کسی به نحوی سعی در آمادگی برای ایام نوروز دارد و در این راستا شهر شاندرمن نیز برای استقبال از نوروز و میهمانان نوروزی آماده می گردد، باید منتظر ماند و دید که گروه شاندرمن پاک برای شاندرمنی ها و میهمانان نورزی این بار چه در آستین خواهد داشت. قطع به یقین دوستان حاضر در این گروه بهتر از نگارنده آگاه هستند که سطح توقع جامعه با توجه به حرکات موفق گذشته، در مورد عمکرد آنان بالاتر رفته و اهالی شاندرمن و همچنین میهمانانی که خاطره کلبه و سفره هفت سین نورزوی زیبای امسال شاندرمن را هنوز در ذهن دارند منتظر ایده ای بکرتر و ناب تر از جوانان خوش ذوق، بی ادعا، عمل گرا و عاشق سینه چاک شاندرمن در برپایی سفره هفت سین نوروزی شاندرمنی ها در نوروز ۱۳۹۵ هستند.

 

اکنون برای قضاوت بسیار زود باید یک ماه و چند روزی منتظر ماند….

همچنین ببینید

برگزاری بازی های بومی محلی در شاندرمن به مناسبت دهه فجر

برگزاری بازی های بومی محلی در شاندرمن یک دوره مسابقات ورزش های بومی و محلی …