در مورد افسانه سیاگالش چه می دانید؟

واژه سیا گالش متشکل از دو جزء سیا ، سیاه به معنای کسی است که، دارای چهره ای سوخته و از لباس یا پشمینه ای سیاه استفاده میکند و  گالش چون بیشتر به کار چوپانی مشغول است، به این نام معروف است. سیا گالش در نظر مردم شخصیتی مهربان دارد که تمام انسان ها و حیوانات را دوست داشته و حافظ و نگهبان آن ها است و در مشکلات آن ها را یاری می کند .

در فرهنگ مردم  تالش نامی با عنوان ” سیا گالش ” وجود دارد که حافظ و حامی حیوانات جنگل است . سیاگالش در نظر مردم انسانی مهربان است که تمام انسانها و حیوانات را دوست دارد و حافظ و نکهبان آنهاست و در مشکلات آنها را یاری می ند . افسانه سیاگالش احتمالا بازمانده اسطوره های کهن اقوام منطقه است و به نوبه ی خود در فرهنگ امروزی کاسپیها نماد ذهنی نیازهای مادی مردمی است که معیشت شان مبتنی بر دامداری و شبانی است.سیاگالش یکی از اسطوره های جنگل نشینان و دامداران تالش و گالش به ویژه در مناطق تالش  و دیلمانات است ، بر اساس این باور سیا گالش فرشته ی نگهبان و حافظ و نگهدار چارپایان جنگل است ، سیا گالش شباهت زیادی به ” ایزد گئوشورون ” در منابع مذهبی و باستانی ایران قدیم دارد.

به روایتی دیگر سیا گالش نام یک چوپان جنگلی ست که با سایر مردم آمیزش ندارد و گله های گوزن و گاوهای وحشی را هدایت می کند و کسانی را که به حیوانات آزار می رسانند ، تنبیه می کند و به مجازات می رساند ، او همچنین گاوهای سرکش و مردم آزار را به کیفر می رساند . بر اساس روایت مردم بومی سیا گالش در روزهای جمعه بازار به هیأت یک گالش در بازارها ظاهر می شود و کره و ماست و پنیر می فروشد و هر کس از او کوزه ای ماست یا قالبی کره و پنیر بخرد ، این محصولات هرگز در خانه ی او به پایان نمی رسد .

روایت های مختلفی از سیاگالش در میان دامداران گیلان  وجود دارد که بیانگر اعتقاد به این فرشته ی خیالی است.

به عبارتی سیاگالش حامی حیواناتی چون گاو، گوزن، گوسفند و حتی انسانهاست اما شکارچیانی را که صید بی رویه می کنند کیفر می دهد سیاگالش تنها به نگهبانی از حیوانات اهلی که از جنگل و چوپان دور شده اند نمی پردازد بلکه از حیوانات وحشی نیز حمایت می کند شکارچی دو گونه روایت از سیاگالش نقل کرده است، مردی به شکار گوزن می رود و سیاگالش به حمایت از آن، مرد را تنبیه می کند. مردی گاوهایش را در کوهستان و برف ناگهانی رها می کند تا خود را نجات دهد بعدها در می یابد که گاوهایش زنده اند و سیاگالش از آنها محافظت کرده است.

روایت های مختلفی از سیاگالش در میان دامداران تالش،  وجود دارد که بیانگر اعتقاد به این فرشته ی است.

 

گردآوری: کیانوش طاهری
منبع: کانال تلگرامی تالش قدیم (قدیمه تالش)


با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر عمودى متحرک شاندرمن٢٠

همچنین ببینید

خبر شاد و خوشحال کننده برای کودکان تالش | نخستین مجموعه شعرهای کودک تالشی در ایران منتشر شدند

بالاخره پس از مدت ها تلاش و کوشش دو مجموعه شعر کودک تالشی “پَپو” و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.