پیر شرفشاه دولابی

قربان صحرایی چاله سرایی

از عرفای قرن هشتم است. می‌گویند با ده واسطه به امام هفتم، حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام می‌رسد. به همین خاطر به آقا سید شرف‌الدین نیز مشهور است. مزارش در حاشیه شرقی شهر رضوانشهر گیلان قرار دارد. فاصله‌ی مقبره‌اش تا رضوانشهر بیش از ۵ کیلومتر نیست.

از زیارتگاه‌های معتبر و مورد وثوق و اعتقاد عمیق اهالی؛ اعم از شیعیان و اهل سنت منطقه تالش‌دولاب و گیل‌دولاب است. به روستای دارسرا که مقبره پیرشرفشاه دولابی در آن قرار گرفته، به یمن وجود مقبره‌اش، روستای پیرشرفشاه یا سید شرفشاه نیز می‌گویند. در ایام محرم، به خصوص روزها و شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی علیه‌السلام دستجات عزاداری از روستاهای مجاور به حرمش سرازیر می‌شوند و به عزاداری سرور شهیدان حضرت حسین بن علی علیهماالسلام می پردازند.

بر اساس شجره‌نامه‌ای که بر دیوار بقعه نصب بود نام پدرش محمد بن حسن ذکر شده بود. آرامگاه مادرش به نام سیده‌ بانو با فاصله اندکی در مقبره‌ای دیگر و در نزدیک وی قرار دارد. بین مادر و پسر رودخانه‌ای محلی به نام چاف به آرامی و در سکوتی رازآلود جاری است.

اشعاری به زبان‌های گیلکی و تالشی از وی در دیوانی گرد آمده است. می‌گویند اولین شاعر گیلکی سراست که از وی به گیلکی شعر مضبوط است.

مزار برخی از شهیدان رضوانشهری در کنار زیارتگاه سید شرفشاه دولابی قرار دارد. درختان آزاد کهنسالی که در زبان تالشی به آن «سق»  گفته می‌شود با صلابت، چترشان را بر مزار شهیدان گسترده‌اند.

 ضریحی مشبک و فلزی و زیبا مرقدش را پوشانده است

این هم تصویری از سنگ مزار سید شرفشاه دولابی

و تصاویری دیگر از پیر شرفشاه دولابی در زوایایی دیگر

 منظره‌ای از پشت مقبره پیر شرفشاه دولابی

چه رها و آزاد است این کبوتر که همواره گرد گنبد حرم‌ها در طواف است …

 

در گذشته ضریحی چوبین مزار آقا سید شرف‌الدین پیر شرفشاه دولابی را پوشانده بود ولیکن به همت اهالی و هیأت امنای این بقعه‌ی متبرکه، ضریحی فلزی با نقش و نگار اسلامی در سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم ( سال ۱۳۸۵ شمسی) جایگزین ضریح قبلی گردید

 تصویری از داخل گنبد بقعه پیر شرفشاه دولابی که دقیقاً روی ضریح قرار گرفته است

 و تصویری دیگر از ضریح مطهر بقعه پیرشرفشاه دولابی

منبع: وبلاگ دران

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

همچنین ببینید

بسترسازی مناسب امام‌زاده شفیع جهت اجتماعات گسترده مردمی + تصاویر

نویسنده: قربان صحرایی به گزارش پایگاه اینترنتی شاندرمن۲۰ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ماسال، قربان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.