صغری رحمتی نژاد[۱]
چکیده
شناخت همه جانبه از شعر و ادبیات ملی در گرو تأمل و تعمق بر تمامی جنبههای شعر و ادبیات بومی و فولکلور است در این میان، هسه/ هسا شعرها در قالبی کوتاه و با ایجازی بینظیر توانسته جایگاه ویژهای در میان شاعران و مخاطبان یافته و نقش خود را به عنوان نموداری از ادبیات تالشی از طریق مضمونسازی و تصویرآفرینی ایفا کند. تدبر در مضامین و تصاویر به کار گرفته شده در اشعار شاعران تالش سبب شناخت اندیشه و نوع نگاه شاعران به جهان و پدیدههای پیرامون خویش میشود. هرگاه شاعران تصاویری از اشیاء و اجزای طبیعت را به صورت خیالی در ذهن میپرورانند، به تصرفات مجازی دست یافته و از این طریق میتوانند مضامین متعددی بیافرینند لذا در این مقاله، نگارنده از طریق روش فیشبرداری با واکاوی هسا شعرهای تالشی قدرت شاعران تالشی را در به کارگیری صورتهای خیالی شعری و خلق مضامین در صورتی موجز نشان میدهد؛ مضامینی که با ابزارهای تصویرسازی همانند تشخیص، تشبیه، استعاره، کنایه و نماد پرورده شده است و سرانجام با جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل اشعار کوتاه سیزده شاعر تالش به نتایج قابل ملاحظهای دست یافته است.
کلیدواژهها: تصویر، مضمون، هسهشعر، شعرتالشی.
مقدمه
زبانها و گویشها برای زنده ماندن به تکرار و کاربرد در بین گویشوران آن زبان و گویش نیاز دارند این کاربرد گاه به شکل ادبیات در قالب نثر و گاه در قالب شعر جلوه میکند که گونهای از کاربست زنده ماندن زبان است؛ هنگامی که عاطفه و احساس به شکل گفتار و نوشتار تبدیل میشود به زبان مجال جلوهگری میدهد. نوعی از شعرها که با نام هسا/ هسه یا اسا شعر معروف است در منطقه شمال ایران مجال هنرنمایی شاعران خوش ذوقی بومی را فراهم ساخته است. هسه شعرها فرمی از شعر کوتاه محسوب میشوند که شاعران با گزینش کمترین و بهترین واژگان نهایت مفهوم را در کوتاهترین شعر بیان میدارند. از گذشتههای دور در ادبیات فارسی شعر کوتاه جایگاه ویژهای در بین شاعران و شعردوستان داشته است، شعر کوتاه، شعری است که از لحاظ ظاهری و ارگانیک بیشتر از پنج یا لخت یا بیت نباشد و اعم از شعر سهگانی، مفردات، رباعی، دوبیتی، ترانههای محلی، شعر لحظه و به عبارتی در حالت فولکلور شعر لحظه تالشی شعر لحظه مازندرانی (هسه/ هسا/ اسا) شعر خسروانی کهن، نوخسروانی، طرح، هایکو میباشد. شعر کوتاه چه در شعر کلاسیک و چه در شعر نیمایی و سپید شعری با فرم بیرونی و درونی محدود است که غالباً بین یک تا پنج لخت است. شعر سهگانی که مبدع آن دکتر علیرضا فولادی است قالبی است با فرمی سهلختی و ریتمیک.
هر چند سابقه هسه شعرها به عنوان فرمی بومی به چند دهه میرسد امّا بنابر تحقیقات انجام گرفته، پیشینه شعر کوتاه به قبل از ورود اسلام به ایران میرسد زمانی که شعر دوران تولد و طفولیت را پشتسر میگذاشت. به طور مثال شعر کوتاه ذیل که منسوب به بهرام گور پادشاه ساسانی است نمونهای از شعر کوتاه قبل از ورود اسلام به ایران است.
منم شیر شلنبه / منم ببر یله(برگرفته از میرافضلی، ۱۳۸۶: ۱۶).
به طور جدی، پیشینه شعر کوتاه فارسی را باید در مفردات جستجو کرد تک مصراع و یا تک بیتهایی که غالباً در بین متون منثور گذشته به کار برده میشد؛ جهانبخش نوروزی در کتاب شناخت زیبایی، در تعریف مفردات میگوید:«به تک بیتهایی گفته میشود که ضمن نثر میآید یا تک بیتهایی که خود شاعر بنابر نیاز تکبیتی را ساخته؛ یا این که این تکبیتها در متن غزل یا قصیده است.»(نوروزی،۱۳۷۳: ۱۱۱). نمونه برجسته این تکبیتها در ادبیات فارسی را در کلیله و دمنه، مرزباننامه و گلستان سعدی میتوان مشاهده کرد. به عنوان نمونه، سعدی در حکایت غلام عجمی که دریا ندیده بود و در کشتی نشسته و از دریا میترسید در ضمن این حکایت تکبیت ذیل را آورده است.
فرق است میان آنکه یارش در بر با آن که دو چشم انتظارش بر در (سعدی، ۱۳۸۴: ۶۵).
که به مقتضای کلام سروده تا نهایت مفهوم و مضمون را در کوتاهترین لفظ بیان دارد و سبب ملال خواننده نشود. علاوه بر مفردات در گذشته اشعاری در ساخت سه یا چهار مصرعی نیز وجود داشتند. به شعرهای سه مصرعی، خسروانی میگفتند مانند خسروانی باربد موسیقیدان معروف ساسانی:
خاقان ماه مانذ و قیصر خرشیذ/ آن من خدای ابر ماند کامغاران/ کخاهذ ماه پوشذ کخاهذ خرشیذ(برگرفته از میرافضلی، ۱۳۸۶: ۱۷). که نمونههای جدید آن را در اشعار کوتاه و نوخسروانی اخوان ثالث میتوان دید.
فرمهای رباعی، دوبیتی و قطعات نیز از دیگر قالبها و تنوعهای شعر کوتاه محسوب میشوند. شعر کوتاه امروز، شعری است که تجربههای آنی و زودگذر شاعر از وقایع و حوادث پیرامون خود را بیان میکند؛ در شعر کوتاه شاعر تلاش میکند تا لحظهای را که در نظر میگذرد یا پدیدهای یا مضمونی از هستی که مشاهده میکند، از ذهن بگذراند. شعر لحظه را برخی با شعر هایکو درآمیختهاند«این نوع شعر به لحاظ مفهومی اسلوب و کوتاهی مضمون یادآور اشعار کهن چینی و ژاپنی هایکو است.»(رستگارفسایی،۱۳۸۰ :۶۶۲). و بنا به نظر ایشان، شعر کوتاه امروز یا شعر لحظه که طرح یا طرحواره نامیده میشود نتیجه ارتباط با ملل دیگر و ترجمه ادبیات و شعر آنان میباشد. «شعرهای بسیار کوتاه فارسی را گاهی طرح، گاهی ترانک گاهی شعرک و گاهی شعر کوتاه و گاهی به اشتباه هایکو خواندهاند.»(حسنلی، ۱۳۸۳: ۲۴۷). شعر لحظه را نباید با مثلها و چیستانها یکی دانست؛ اگرچه هساشعرها از لحاظ فرم موجز و تصویرسازی با مثلها و چیستانها شبیه هستند امّا با آنها متفاوتند؛« چیستانها و مثلها فاقد کلمه، جمله یا عبارتی در پایان خودند که در حکم ضربه ناگهانی و نقطه عطف و پایان برای شعر محسوب میگردد. »(چراغی، ۱۳۸۷: ۱۲). در حقیقت شعر کوتاه روشی است که شاعر میتواند لحظهای کوتاه از دریافتها و تجربههای خویش را بیان کند و به مخاطب انتقال دهد.
در گیلان، شعر کوتاه یا شعر لحظه به هسه شعر معروف است که از پدیدآوران آن میتوان به نام محمد بشرا اشاره کرد. هساشعر نوعی تحول یافته از شکل شعر گیلکی است که از بجارکاری شعر گرفته شده است. همان بجاره کار شعر است که زنان گیلان در شالی زارها هنگام کار کردن، زمزمه میکردند و گاهی دسته جمعی هنگام کار در مزرعه با هم همصدا میشدند؛ موسیقی برخاسته از این شعر را موسیقی کار میگویند. زنان گیلان (گیلک و تالش) این نوع شعر را به آواز میخواندند تا بدین صورت کار برایش خسته کننده و ملالآور نباشد و انرژی و روحیه مضاعف بگیرند زیرا شنیدن موسیقی و خواندن آواز تأثیر فراوانی در افزایش انرژی دارد و زنان گیلان از این فرصت استفاده کرده و شعرهای کوتاه را با همدیگر میخواندند. «شعر کار شالیزار شعر ایجاز است. شاعر برنجکار در فرمی موجز تمامی اندیشه و احساس خود را به تصویر میکشد. شعر ایجاز شالیکاران، شعری برونی و عینی است تا بغرنج درونی و ذهنی. شاعر برنج کار، مشاهدات اجتماعی و مناسبات عاشقانه خود را با صداقت و سادگی روستایی و بیپرده بیان میکند.»(چراغی، ۱۳۸۷: ۵). شاعران تالشی که در زمینه هسا شعر طبع آزمایی کردهاند عبارتند از شهرام آزموده، فرزاد بختیاری، فردوس سلیمانی، جمشید شمسیپور، نورالدین صبوری، رامین صفرنیا، ماهره عاشقی، جانبرا علیپور، آرمین فریدی، اکرم کرمزاده، داود محبیزاده، مؤمن منفرد و انوش ناریابی. در مجموع از لحاظ شمار شاعران هسه شعر تالشی، شاعران تالش جنوبی(فومن) بیشتر از شاعران تالش شمالی (ماسال و شاندرمن) بودهاند و دلیل آن را میتوان نزدیکی و ارتباط بیشتر شاعران تالش جنوبی با شاعران هسا شعر گیلکی دانست که پیشاهنگ هسه شعر در گیلان بوده و در این نوع شعر، طبعآزمایی کردهاند.
تصویر
هنگامی که اشیاء از طریق ذهن ادراک میشوند، تصویری از آنها در خیال رؤیت میشود.«عنصر خیال عبارت است صورت دگرگون شده محسوسات و مدرکات انسان.»(ثروتیان، ۱۳۸۳: ۵۲). و یا از نظر کدکنی«نیرویی است که صور جزئیه را بعد از این که از حس مشترک غایب شدند حفظ کند.»(شفیعی کدکنی، ۱۳۶۶: ۱۱). تصویر زبان مجازی شاعر است که خلاقیتها و هنر شعری خود را از طریق تصرفات خیال بیان کند.«هرگونه کاربرد مجازی زبان که شامل همه صناعات و تمهیدات بلاغی از قبیل تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه، تمثیل، اغراق، تلمیح، اسطوره، اسناد مجازی، تشخیص، حسآمیزی و … میشود.»(همان: ۹ و۲۱).
یکی از شگردهای هنری در شعر امروز به دلیل کمرنگ بودن وزن عروضی، تکرار و بازی بیانی با واژگان و ترکیبات است. شاعران هسهشعر به دلیل کوتاهی این نوع شعر باید از ترکیباتی استفاده کنند تا نهایت مفهوم و مضمون را بیان دارد و گاهی واژگان مفاهیم متعددی را در ذهن ایجاد میکنند، معنای ظاهری کلام که در ارتباط با عناصر طبیعت پیوند خورده، پیام شاعر که در ورای ظاهر لفظ بیان میشود و درونمایه اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و … که در پشت پیام شعر نهفته است و خواننده عادی قادر به درک مفهوم آن نیست. تصاویر از طریق عناصر طبیعی بومی مانند بهار، باغ، باران، آبشار، شاخه درخت، مه، شبنم، پروانه، برف، سینه سرخ، فاخته، درخت الاش، گوسفند بور، چشمه، شبهای مهتابی، صدای جیرجرک و … بیان میشوند. که شکل تالشی به کار رفته بدین قرار است: آفتاو، شَو، منگتاو، بجار، گیریه، بندیوری، سلمهوا، منجرهتا، رمه، وزن، تولهآو، چکهپردو… .
در هسهشعرهای تالشی تصاویر از طریق ترکیبات بدیع ذیل پرورده شدهاند.
وضعیت هوا: مایه شور، خرهروج، سمبله شخ
طبیعت: داری خاله، سبلاکه خاله، سقه داری، کیشه خاله، لیون پراگرن، ورپوشه داری، الاشی سا، اناره کو، بره خالون
خشک چمه، چمه سر، چمه ور
جانوران: زیزاخون، کوکو، بوره کاوی، سیرسنگ، پپو، شوتاو، دوزه اسب، زریه گا
این ترکیبات از تشبیهات حسی به عقلی، حسی به حسی و عقلی به حسی و تشبیه تمثیل و ضمنی پروده شدهاند. نمونه تشبیه: تشبیه باغ به فرشباف عنبرانی در هسه شعر آزموده است:
او سال وختی آمه / چمه باغ آبه ایله / عنبرانجه گلیم اوج(چراغی، ۱۳۹۲: ۳۵۸).
پتخنییه زیزاخون /وری دومنه/ سرایسپی / هنته یه اشتالو تیته(همان: ۳۶۱).
در شعر فوق مبنای تصویرآفرینی تشبیه تمثیل است که با وجه شبه «هنته یه» بیان میشود مجموعهای از تصاویر به مجموعهای از تصاویر دیگر تشبیه شده است. که سرخی سینه سرخ بر روی برف مانند شکوفه اشتالو بر شاخه است.
استعارهها به کمک تشخیص بیشترین نقش را در تصویرآفرینی ایفا میکنند؛ استعاره مصرحه مرشحه در شعر زیر نمونهای از این کاربرد میباشد.
منگ تاو کاریشه / پتیمه ت ویرزم آستمونی (همان: ۳۸۰)
نمونهای از جان بخشی( PERSONIFICATION ) در واژگان «رزه تا چینگ ژن»، « چمه اسرک ویکر »:
رزه تا / چینگ ژن سقه داری سینه / تا چی خلکینه / اشتن قوشن / خله بکر (همان: ۳۶۵).
خشکه لاته روار / آوتاوی غرصه دره / چمه اسرک ویکر(همان: ۳۹۴)
برامه دره گه آکرده … (همان: ۳۹۱) جاندارگرایی یا آنیمسم همانند این شعر در هسه شعرهای تالشی به کرّات دیده میشود.
تکرار حروف یا همان همحروفی و واج آرایی حروف که سبب موسیقی شعر معاصر میشود و خلأ وزن را پر میکند نیز سبب تصویرهای بدیع در هسه شعرهای تالشی شده است.
گوده گوده پشمه نه / میل گینه رچ به رچ/ ننه حوصله وج(همان:۳۶۹)
تکرار چ، گ در شعر فوق بر اثر تکرار دو واژه گوده و رچ سبب تصویری زیبا و موسیقی دلنشین میشود.
«سرا» در بند ذیل:
شوسا وختی ویرا / زریه گا سرا درا/ پر آبوسته بونه / چمه سرا (همان: ۳۸۲).
یا تکرار «هیزار» و «چم» در بند ذیل:
دینیا بلته سر هیزار ناجه ن / چم برا نشتیمه / هیزار چم اسرگ ویکردمه (همان: ۳۸۶ ).
تکرار «ویلا» و «میشین»:
ویلا/ ویلا/ لیون پراگرن. سخت آکر پااون دارپا (همان: ۳۷۶)
کوه پشنی سر/ می شین می شین / بهاری پرده بلکه(همان: ۳۷۰ )
تضاد و تناقض در تصویرسازی هسهشعرهای تالشی نمود یافته است.
بره خالون گولون آبرده (همان: ۳۹۲) (صُب، شو) بدا صب ببوم/ سیرسنگی خنده را / تابچکه شوی خاو(همان:۳۶۴)
ننه سیا گیسه، ایسپی آبو(همان:۳۷۴)
تناسب بین کلمات (بند، وا)، (منگتاو، ظلمات)، (گیره، پت، تشت، خلا)، (شو، شوتاو) (بو، ریحون)
غزری/ زینگه/ شخته/ آفتاو تنخا نشته برمه (همان:۳۹۰)
تناسب بین زمستان، برف، یخ، قندیل = زموستون، ور، یخ، زنگ لوله (همان:۳۸۴). نقش مهمی در تصویرسازی هسهشعرهای تالشی داشته است.
هوا ایهام دارد هم به اکسیژن و هم به خواستن و تمایل:
استیمه/ نفس کشم/ ایته گرد و خاکه / و ماش اشته هوانه / چمه سینه یاسی بو گره(همان:۳۶۶)
مضمون(Theme)
معمولاً مضمون را همان تم یا درونمایه میگویند در حالی که وقتی درونمایهها تکرار میشوند به آنها مضمون میگویند. مضمون همان پیام شاعر یا نویسنده است و درونمایه چکیده و عصاره کلام شعری شاعر. مضمون موتیف مفهومی تکرار شونده است که همانند خطی در سرتاسر اثر هنری کشیده شده است در حقیقت مضمون و درونمایه اندیشه و فکر مسلط شاعر در اثر است و با موضوع متفاوت است. اگر موضوعها را به جهانبینی تشبیه کنیم، درونمایهها ایدئولوژیهای برگرفته از آن جهانبینیها هستند»(مستور،۱۳۸۴:۳۰). یعنی ممکن است شعری موضوعش عارفانه باشد اما مضمونش عقل باشد یا عاشقانه باشد، مضمونش عشق باشد. در حقیقت مضمون «بیان و روایت هنری یا ادبی موضوع در ضمن یک بیان ادبی، بیان میشود.»(شمیسا،۱۳۷۸ : ۲۹۵).
در هسهشعرهای تالشی، شاعران، مضامین را با حسن تعلیل زیبای ادبی در هم میآمیزند و واقعیت هستی را گاهی فلسفیگونه به تصویر میکشند؛ این واقعیات، قوانین طبیعت در چهار فصل سال است، از تصویر زیبای غروب و طلوع آفتاب، از روز و شب شدنها، از وحدت و یکپارچگی عناصر، از نقاشی و موسیقی بیمانند طبیعت از خطرات و پدیدههای طبیعی تا تکامل و تداوم آنها، از حقیقت هستی و اتصال مخلوقات با خالق در لباس کثرات از عشق و انتظار عارفانه و عاشقانه و از واقعیت مرگ و زندگی سخن میگویند. نگارنده برای درک بهتر، مضامین هسه شعرها را با بیان درونمایه مربوط در جدول ذیل ذکر کرده است.
مضمون | درون مایه | شاعر |
انتظار | ۱- انتظار بیهوده کشیدن و حجاب راه بودن
۲- انتظار و امید وصال معشوق ۳- انتظار عبث و بیهوده ۴- از روزگار انتظار بیهوده داشتن |
سلیمانی
سلیمانی عاشقی کرم زاده |
قوانین طبیعت | ۱- تکامل در طبیعت و خلقت و وحدت در اجزای طبیعت
۲- آفتاب غروب کرده است ۳- فصل پاییز رسیده است ۴- روز شده است ۵- وحدت اجزاء و عناصر طبیعی ۶- خطر نابودی طبیعت ۷- توصیف صرف طبیعت ۸- زیبایی و آواز دلنشین طبیعت ۹- خارها محافظ گلها هستند و دشمن زنبورهای عسل ۱۰- در زمستان زندگی برای حیوانات دشوار است ۱۱- همبستگی عناصر طبیعی ۱۲- خشکسالی (آفتاب با تابش زیاد لج چمشه را درآورده است) |
سلیمانی
سلیمانی محبی زاده محبی زاده سلیمانی آزموده بختیاری صبوری منفرد منفرد منفرد منفرد ناریابی ناریابی |
وحدت | ۱- تمام طبیعت را جزئی از اجزای حق دیدن (کثرت در وحدت)
۲- یکی شدن و اتصال با محبوب همانند سایه با شب |
شمسی پور
فریدی |
حقیقت | ۱- دل به وصال حقیقت رسیده است
۲- حقیقت بر دروغ پیروز است |
شمسی پور
شمسی پور |
صبر، پایداری، آرزو،
برکت، حسرت، نیکی، |
۱- مادر صبور و حوصلهدار است
۲- رسیدن به هدف نتیجه پایداری و استقامت است ۳- آرزو انگیزه زندگی است ۴- حیوانات اهلی مایه برکت هستند ۵- نوستالژی و حسرت از گذشتهها ۶- نیکی بییاور است |
شمسی پور
صبوری علی پور علی پور کرم زاده منفرد |
عشق و شادی | ۱- برای خوشحالی محبوب هر کاری کردن
۲- عشق غماز است ۳- بیوفایی و بیتعهدی معشوق زمینی ۴- عاشق صبور نیست ۵- بوی وجود دوست از هر چیزی با ارزشتر است ۶- یار رفته و آثارش بر جای مانده است ۷- معشوق از هر چیزی زیباتر است ۸- پیغام به معشوق نرسیده است ۹- خنده، غذای روح است |
شمسی پور
شمسی پور شمسی پور شمسی پور شمسی پور شمسی پور عاشقی فریدی صفرنیا |
گمراهی و غفلت | ۱- آگاهی و بیداری دردناک است
۲- غفلت از آمدن مرگ ۳- تلاش برای از بین بردن گمراهی |
بختیاری
بختیاری سلیمانی |
زیبایی های بهار | ۱- بهار سبب رنگارنگی باغ میشود
۲- نوید بهار و سپری شدن زمستان |
آزموده
شمسی پور |
مرگ | ۱- زمان مرگ فرا رسیده است
۲- تلاش برای حیات ۳- هر لحظه خطر مرگ در کوهستان وجود دارد |
صفرنیا
منفرد منفرد |
نتیجهگیری
درونمایهها و مضامین هسهشعرهای تالشی از سیزده شاعر به نامهای، شهرام آزموده، فرزاد بختیاری، فردوس سلیمانی، جمشید شمسیپور، نورالدین صبوری، رامین صفرنیا، ماهره عاشقی، جانبرا علیپور، آرمین فریدی، اکرم کرمزاده، داود محبیزاده، مؤمن منفرد و انوش ناریابی مورد بررسی قرار گرفت که در مقام نتیجه، تصاویر به کار گرفته شده شاعران مربوط، عمدتاً انتزاعی و به ندرت حسی و ملموس بود در هسهشعرهای تالشی شاعر مربوط بیشتر به قوانین طبیعت و حوادثی که در حقیقت زندگی به وقوع میپیوندد و زیبایهای طبیعت و حضور عشق در سرتاسر هستی سخن میگویند و در شعرشان به حقیقت مرگ، غفلت، جهل، انتظار بیهوده، حقیقت هستی، وحدت و … نیز توجه نمودهاند.
منابع و مأخذ
- ثروتیان، بهروز. ۱۳۸۳، فن بیان درآفرینش خیال، چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
- حسن لی ،کاووس،۱۳۸۳، گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: ثالث.
- چراغی، رحیم، ۱۳۸۷، ادبیات شفاهی و هسا شعر، نشریه شعر، شماره ۶۱٫
- _______ ، ۱۳۹۲، شاعران هسا شعر، چاپ اول، رشت: گیلکان.
- رستگار فسایی، منصور، ۱۳۸۰، انواع شعر فارسی، شیراز: نوید.
- سعدی، مصلحالدین، ۱۳۸۴، گلستان به تصحیح دکتر غلامحسین یوسفی، چاپ هفتم، تهران: خوارزمی.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا، ۱۳۶۶، صورخیال، چاپ سوم، تهران: آگاه.
- شمیسا، سیروس،۱۳۷۸، نقد ادبی، چاپ اول، تهران: انتشارات فردوس.
- میرافضلی، سیدعلی،۱۳۸۶، پیشینه شعر کوتاه در زبان فارسی، مجله زبان و ادبیات، شماره ۶۱٫
- نوروزی، جهانبخش،۱۳۷۳، شناخت زیبایی، تهران.
[۱] – کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
– چاپ شده در ماهنامه تالش شماره ۸۰
و اما جهت آشنایی بیشتر شما با خانم “سونیا رحمتی نژاد” محقق جوان اهل شاندرمن ( که در آینده از او بیشتر خواهید شنید) توجه شما را به مختصر توضیحاتی در خصوص ایشان جلب می نماییم:
سونیا رحمتی نژاد که در شناسنامه صغری نامیده شده است در خانوادهای تالش زبان در روستای انجیلان واقع در شهرستان شاندرمن که در غرب استان گیلان قرار دارد در سال ۱۸ بهمن ۱۳۶۳ در یکی از روزهای سرد و برفی زمستان متولد شد. وی دوران ابتدایی را در مدرسه روستای محروم همجوار یعنی ظهرابچی گذراند و پایه راهنمایی را در مدرسه پیرسرا و در ادامه سه سال دبیرستان را در مدرسه شبانهروزی خدیجه کبری ماسال و یک سال در پیشدانشگاهی عظمت ماسالی در رشته علوم انسانی سپری کرد وی بعد از اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۸۴ در رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه گیلان در رشت شد و چهارسال در این دانشگاه تحصیل نمود سپس در دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه مقطع کارشناسی ارشد را با رساله « سمبولیسم در مثنوی های شیخ فریدالدین عطار» به سال۱۳۹۱ به پایان رساند. وی هم اینک به تدریس در مقاطع پایه تحصیلی مشغول به خدمت است.
رحمتی نژاد علاوه بر تحصیلات آکادمیک به کارهای هنری همچون موسیقی و خطاطی نیز رغبت نشان داد. وی ساز کوبهای دف را نزد استاد بزرگ مهدی سنگی کرمانشاهی تلمذ نمود و خوشنویسی را نزد استاد اکبری فرد شاگردی کرده است.
از آثار پژوهشی ایشان میتوان به:
۱- «حسامالدین چلبی اورموی و مثنوی معنوی» در کنگره بینالمللی حسامالدین چلبی اورموی با همکاری کشور ترکیه در ایران
۲- «حسام الدین چلبی اورموی الاصل» همایش ملی شهر اورمیه
۳- «سورئالیسم در اشعار شیخ عطار» سمپوزیوم بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری کشورهای منطقه
۴- «بررسی دو روایت تمثیلی مشترک عطار با متن مرزباننامه بر اساس ساختار روایی» در همایش پژوهشهای ادبی دانشگاه شهید بهشتی
۵- مقام پنجمی در همایش علمی پژوهشی امام رضا (ع) در آیینه ادبیات معاصر با عنوان «شخصیت معنوی امام رضا(ع) و موتیف های رضوی در شعر معاصر»
۶- « تصویرآفرینی و مضمونپردازی در هسه شعرهای تالشی» برگزیده ده مقاله برتر همایش منطقهای شعر و ادب تالشی.
مقاله بسیار پرمحتوایی بود.
با آرزوی توفیق و پیروزی برای سرکار خانم رحمتی نژاد و باقی دست اندرکاران.
پیشنهاد میکنم در باقی شبکه های اجتماعی پر مخاطب تر هم فعالیتهای تخصصی اینچنین داشته باشید.
سپاس.