خدمات خاندان ماسالی در دهستان ماسال تا سالهای تبدیل آن به فرمانداری

علی ماسالی

 

 

 

 

علی ماسالی

فهرست تعدادی از خدمت و اقدامات بشر دوستانه حاج انامقلی ماسالی در ماسال

۱ – احداث ساختمان مکتب خانه مرکزی ماسال  در سال ۱۳۰۳ که در سال ۱۳۱۳ توسط اداره فرهنگ شهرستان فومن تبدیل به دبستان دولتی حافظ گردید.

۲ – احداث مسجد جامع اولیه ماسال در سال ۱۳۰۴ شمسی.

۳ – تعمیرات مسجد جامع ماسال در سال ۱۳۲۲ شمسی.

۴ – احداث جاده شوسه از ماسال به طاهرگوراب بطول ۹ کیلومتر) و پل چوبی ورودی طاهرگوراب در سال ۱۳۲۲ شمسی

۵- احداث جاده خاکی اتومبیل رو ماسال به شاندرمن بطول ۵ کیلومتر درسال ۱۳۳۵ الی ۱۳۶۶ شمسی

۶- احداث اولین دبیرستان پسرانه ماسال با نام (دبیرستان ماسالی) در سال ۱۳۳۴ شمسی که  پس از بیست و پنج سال فعالیت توسط اداره آموزش و پرورش ماسال تخریب و بجای آن ساختمان جدیدی احداث شد و با نام دبستان حاج انامقلی ماسالی  از آن استفاده می شود.

تصویر یادگاری حاج انامقلی ماسالی مقابل درب ورودی دبیرستان اهدائی خود در نیمه دوم دهه سی - شاندرمن۲۰

۷- احداث ساختمان درمانگاه ماسال در سال ۱۳۳۵ شمسی که پس از احداث با سند رسمی به سازمان شاهنشاهی و خدمات اجتماعی واگذار گردید، اما پس از ده سال فعالیت پزشکی و درمانی به دلیل عدم حفظ و حراست از ساختمان مزبور و عمل نکردن به شرایط  اهداء توسط سازمان یاد شده، حاج انامقلی ماسالی ناگزیر گردید سند ساختمان مزبور را در سال ۱۳۴۵ باطل و ساختمان را باز پس گرفته و پس از چند سال با نام مدرسه راهنمائی دکتر معین به آموزش و پرورش ماسال اهداء نمود. این مدرسه  نیز چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر نام یافت و سرانجام تخریب گردید و بجای آن ساختمان جدیدی احداث شد که اکنون بنام دبستان شهید رجائی در حال فعالیت فرهنگیست.

ساختمان درمانگاه ماسال احداث شده در سال ۱۳۳۵ که در نیمه دوم دهه چهل به عنوان مدرسه به اداره کل فرهنگ ماسال اهدا شد- شاندرمن۲۰

۸ – کوشش برای  تاسیس شهرداری ماسال در سالهای دهه سی و تاسیس آن در سال ۱۳۴۰ ه ش

۹- اهدای زمین جهت تاسیس کتابخانه عمومی ماسال و اهداء چندین جلد کتاب به کتابخانه مزبور در اوایل دهه چهل

۱۰ – احداث مسجد جامع ماسال و وقف حدود بیست و پنج باب مغازه و سه باب منزل مسکونی و ده هکتار اراضی شالیزار به مسجد جامع

مسجد جامع ماسال از موقوفات حاج انامقلی ماسالی - شاندرمن۲۰

۱۱ –  اهدای زمین جهت احداث اداره پست ماسال

۱۲- واگذاری رایگان پنج واحد منزل مسکونی ( معروف به پنج دستگاه مقابل شهرداری ماسال)برای  سکونت اولین گروه فرهنگیان غیر بومی در ماسال اولین اداره فرهنگ  ماسال در یک واحد آن ساختمان تاسیس و بنیانگذاری گردید
۱۳- اراضی تحت ساخت و ساز ساختمانهائی که شامل درمانگاه فرهنگیان، خانه معلمان، و فروشگاه فرهنگیان شهرستان ماسال می شود.

۱۴- اهدای مبلغ قابل توجهی برای تعمیرات ساختمان امامزاده سید جعفر شهرستان صومعه سرا و ساختمان مسجد صفی (مسجد سفید) شهر رشت

۱۵- تعریض جاده مرکیه بصورت اتومبیل رو و پل سازی مسیر رودخانه ها درجاده مزبور و بازگشائی جاده های مختلف  میله سرا و خدمات ریز و درشت دیگری که قابل شمارش نیستند.

مدرسه راهنمایی معین ( درمانگاه سابق ماسال) پس از تخریب و بازسازی به دبستان تبدیل گردید - شاندرمن۲۰

ناگفته نماند که ساختمان سالن ورزشی ماسال (سالن شهید قسمت شیرازی) و ساختمان اداره فعلی آموزش و پرورش ماسال در اراضی مرحومه بانو زرین تاج سومین همسر حاج انامقلی احداث شده اند. آن مرحومه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد دو باب مغازه در خیابان اصلی ابتدای خیابان خروجی به سمت مرکیه  جنب شعبه نفت ماسال وقف ستاد برگزاری نماز جمعه ماسال نموده بود که هم اکنون اجاره آنها توسط امام جمعه محترم ماسال دریافت می شود.

از سال ۱۳۵۲ شمسی پس از درگذشت مرحوم حاج انامقلی ماسالی الی سال ۱۳۶۰ یعنی دو سه سال اولیه پیروزی انقلاب اسلامی آن عده از فرزندان مرحوم ماسالی که در ماسال بسر می بردند به تأسی از پدر خییر خود با اهداء  زمین هائی به دولت برای احداث  اماکن و ادارات اساسی دولتی درماسال، خدمات عمرانی و فرهنگی و بهداشتی و رفاهی قابل توجهی در زادگاه خود انجام دادند که نمونه هائی از آنها در زیر ذکر می شود.

حاج انامقلی ماسالی - شاندرمن۲۰

خلاصه فهرستی از اراضی اهدائی  فرزندان حاج انامقلی ماسالی .

پس از فوت حاج انامقلی ماسالی آن عده از فرزندان وی که در ماسال زندگی می کردند بویژه فرزند ارشد او آقای حسین ماسالی که به کار فرهنگی نیز مشغول بوده اراضی بسیاری را  برای احداث ساختمانهای اداری  و مدارس به نهادهای مختلف دولتی بشرح ذیل اهداء نمودند.

۱- اهدای دو هزار متر مربع زمین به وزارت کشور جهت احداث ساختمان بخشداری ماسال که در سالهای اخیر ساختمان فرمانداری ماسال نیز در آنجا احداث شده است

۲- اهدای زمین به اداره دامپزشکی ماسال جنب فرمانداری

۳- اهداء زمین جهت احداث ساختمان  پاسگاه حفاظت از آثار باستانی و میراث فرهنگی در شهرک ولیعصر کنونی

۴- اهدای زمین برای احداث و تاسیس مدرسه راهنمایی تحصیلی دخترانه زینبیه در شهرک ولی عصر جنب فرمانداری

۵- اهدای زمین جهت احداث کانون فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان جنب مدرسه راهنمائی دخترانه زینبیه

۶- اهدای دو هزار متر مربع زمین به آموزش و پرورش ماسال در سال ۵۸ جهت احداث دبیرستان خدمات  (که اکنون مقر سپاه پاسداران ماسال در ساختمان مزبور قرار دارد)

گروهی از فرهنگیان ماسال در سال ۱۳۴۴ در محوطه دبیرستان ماسالی و مسجد در حال ساخت ماسال- شاندرمن۲۰

۷- اهدای زمین به مساحت دو هزار متر مربع جهت احداث پاسگاه ژاندرمری  (کلانتری فعلی ماسال) جنب چهل دستگاه

۸- اهدای زمین برای احداث پنج دستگاه منزل مسکونی فرهنگیان (موسوم به کوی فرهنگیان) جنب چهل دستگاه و کلانتری ماسال

۹- اهدای زمین جهت احداث ساختمان شهرداری ماسال و محوطه ماشین آلات شهرداری و میادین و معابر و پارک ها

۱۰- احداث ساختمان دانش آموزان استثنایی و ساختمان جدید کانون فکری کودکان و نوجوانان در اراضی بجای مانده از انامقلی ماسالی در سالهای دهه هفتاد

۱۱- محوطه سالن ورزشی شهید شیرازی ماسال که از املاک مرحوم احمد ماسالی محسوب میشده پس از فوتش در مالکیت بیوه مرحومه اش بانو زرین تاج  مادر تنها فرزندش درآمد پس از فوت فرزند وی درسال ۱۳۱۵ به زوجیت حاج انامقلی درآمده و املاک او  زیر نظر همسر دومش حاج انامقلی ماسالی اداره می شد. بعدها بیشتر املاک داخل بازار ماسال متعلق به آن همسرش را صرف امور خیریه نمود.

ساخت و ساز اولین ایستگاه آتش نشانی ماسال در جوار ساختمان شهرداری ماسال که در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زمین اهدائی حاج اسماعیل ماسالی جنب دادگستری انتقال یافت و اکنون شهرداری ماسال از همان محل به عنوان گاراژ و ایستگاه ماشین آلات سنگین استفاده می کند.

دبیرستان دخترانه انامقلی ماسالی - شاندرمن۲۰

**** – خلاصه فهرستی از اراضی و ابنیه های اهدائی سایر بازماندگان یعقوب بیک به ادارات و نهادهای دولتی ماسال:

۱ – حدمات حاجیه عظمت ماسالی :  مرحومه عظمت ماسالی همشیره محترمه حاج انامقلی در اواخر سالهای دهه چهل ساختمان یک باب دبیرستان دخترانه را  همراه با محوطه ای به مساحت بیش از سه هزار متر مربع بنام  خویش (روبروی ساختمان شهرداری) برای آموزش دختران ماسال به اداره آموزش و پرورش توالش اهداء نمود که اکنون در اختیار آموزش و پرورش ماسال قرار دارد.

۲– اراضی  اهدائی آقای حاج اسماعیل ماسالی : 

* – در زمین اهدائی مرحوم حاج اسماعیل ماسالی جنب پمپ بنزین اولین دبستان دولتی ماسال  احداث  و با نام دبستان دولتی حافظ  ماسال شروع به فعالیت فرهنگی نمود.

* – مرحوم حاج اسماعیل ماسالی مقدار چهار هزار متر مربع  جهت احداث ساختمان دادگستری ماسال و مقداری نیز جهت احداث ساختمان ایستگاه آتش نشانی اهداء نموده بودند.

* – چند هزار مترمربع جنب دبستان حافظ برای احداث ساختمان اداره مخابرات ماسال اهداء نموده بودند.

* – اراضی پارک شهداء که از املاک مشاعی کلیه برادران ماسالی است به شهرداری اهداء شده

۳-   اهدائی های مرحوم حاج اسفندیار ماسالی:

*- اهداء محوطه مدرسه راهنمائی تحصیلی مرکیه ماسال با مشارکت  مرحوم حاج اسماعیل ماسالی

*-   حاج اسفندریار که در اواخر دهه بیست خانه محوطه مسکونی خود در بازار ماسال را جهت تاسیس بهداری اهداء نموده بود پس از بیست سال فعالیت در آن ساختمان بعدها ساختمان کنونی بهداری در همان جایگاه احداث گردید. در تصویر زیر قسمتی از ساختمان  قبلی بهداری در یکی از تصاویر دستجمعی فرهنگیان ماسال دیده میشود.

عکس یادگاری تعدادی از فرهنگیان ماسال در جلوی بهداری در حال تاسیس ماسال-شاندرمن۲۰

*-   اهداء پانصد متر مربع زمین درکوی بهداری به تربیت بدنی ماسال جهت احداث سالن شنا که اکنون سالهاست بدون هیچگونه عملیات ساختمانی بلا استفاده و رها شده باقی مانده است

۴ –  از املاک آقای شیرینقلی ماسالی که بصورت رایگان در اختیار نهادهای مختلف دولتی قرار دارند عبارتند از:

*- اراضی خانه بهداشت مجاور پل بزرگ رودخانه ماسال در مسیر  جاده لوحه سرا

*- اراضی دبیرستان شهید نادعلی پور

۵– خدمت پزشکی مرحوم  بیت الله ماسالی: مرحوم بیت الله فرزند عین الله و برادر زاده مرحوم حاج انامقلی ماسالی است که در اواخر دهه شصت به منظور احداث بیمارستانی شصت و چهار تخت خوابه در ماسال، مقدار چهل هزار متر مربع از اراضی خود را واقع در قریه گیله سرای ماسال به سازمان بهداشت و درمان و آموزش پزشکی استان گیلان اهدا نمود که اکنون بیمارستانی بنام رسالت در اراضی اهدائی ایشان (بین ماسال و شاندرمن) ساخته شده که در آن فعالیت های پزشکی انجام می پذیرد و مردم ماسال خواهان نامگذاری بیمارستان مزبور بنام اهدا کننده چهل هزار مترمربع اراضی بیمارستان هستند.

 

داخل آرامگاه حاج انامقلی ماسالی - شاندرمن۲۰

baner-telegram-shanderman

همچنین ببینید

تالشها درانقلاب مشروطیت، جدیدترین اثر سیدمومن منفرد منتشر شد

در این کتاب از حدود سی #سند_جدید در دوره قاجار و دوره مشروطیت در حوزه تالش از نقاط مختلف آن رونمایی شده است؛ طوری که مباحث جدیدی از تاریخ تالش در آن گنجانده شده است.

۴ دیدگاه

  1. روحشان شادوشاد من مادربزرگم از طایفه ماسالی ها بود خدابیامرز یه منش بزرگی داشت یه بار بردمش دکتر همینکه دکتر دیدش هنوز اسمشا نپرسیده بود گفت معلومه از خندان بزرگی ستی مادرجان

  2. سلام
    خدا وند متعال در گذشتگان خاندان بزرگ ماسالی ها از جمله مرحوم امامعلی مرحوم اسماعیل مرحوم شیرینقلی و…..را بیامرزه که و انصافا در زمان حیات خود خدمات شایانی به شهرماسال کردند و یادگاری و صالحات وباقیات امام نیکی برای خود گذاشته اند روحشان شاد
    خدا علی آقای ماسالی را بعنوان یکی از چهره های فرهنگی ماسال را حفظ کنه که با نشر این اطلاعات موجب توسعه فرهنگ خدمت رسانی به شهروندان و گرامی داشت یاد و خاطرات بزرگان و خیرین شهر ماسال میشوند.
    سعدیا مردنکو نام نمیاد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

  3. مرحوم انامقلی ماسالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.