دیوار نگاری در شاندرمن، شهر زیبایی های طبیعت

مازیار احمدی


به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر شاندرمن به تازگی دیوارنگاری های زیبایی در اطراف میدان شهدا روی دیوار مدرسه ابومسلم با موضوع معرفی طبیعت ییلاقی زیبای شاندرمن کار شده است که چنین حرکت زیبایی جای سپاس و قدردانی فراوان دارد. استفاده بجا و صحیح از چنین هنری گرافیتی ای در خیابان های شهر شاندرمن از دو حیث دارای مزیت است:

  • نخست بهبود چهره و مبلمان شهری شاندرمن در نظر شهروندان و مسافران عبوری
  • دوم  استفاده هوشمندانه از این هنر در خصوص معرفی جاذبه های گردشگری، طبیعت بکر و یا نماد های سنتی

Salman-Ranjbar-Naghashi-Divari-dar-Shanderman1


دیوارنگاری
یا گرافیتی
به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومی‌ای که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود. دیوارنگاشته‌ها، هرگونه علامت‌گذاری‌ای به حساب می‌آیند که می‌توانند در شکل‌های نوشتن ساده حرف‌ها تا نقاشی‌های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته‌ها از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان، امپراطوری‌های روم، چین و ایران وجود داشته‌اند. (۱)

Salman-Ranjbar-Naghashi-Divari-dar-Shanderman

و اما نکته دیگری در خصوص دیوار نگاری های شاندرمن به ذهن متبادر می گردد و آنهم اینکه، از آنجایی که به نظر می رسد که این دیوار نگاری ها از روی عکس های دوستان عکاس عزیز شاندرمنی تهیه شده است، کاش اسمی از این دوستان گرامی نیز بعنوان صاحبان اثر در گوشه ای از این دیوار نگاری قید می شد تا بدین وسیله از ایشان نیز بخاطر ثبت چنین تصاویر چشم نوازی قدردانی می گردید.

چندی پیش نیز پیشنهادهایی در خصوص نصب تندیس های نامداران منطقه و تالش و یا نمادهای فرهنگی و تاریخی شاندرمن و تالش به شهردار و اعضای محترم شورای شهر تقدیم گردید که امید است در این خصوص نیز شاهد حرکت های زیبایی از شهردار پر تلاش و اعضای فعال و دلسوز شورای اسلامی شهر شاندرمن البته با دریافت مشاوره فنی و تخصصی از اهل فن و متخصصین و فعالین حوزه تاریخ و فرهنگ تالش باشیم.

(۱) برگرفته از دانشنامه آزاد اینترنتی ویکیپیدا

baner-telegram-shanderman

همچنین ببینید

برگزاری بازی های بومی محلی در شاندرمن به مناسبت دهه فجر

برگزاری بازی های بومی محلی در شاندرمن یک دوره مسابقات ورزش های بومی و محلی …

یک دیدگاه

  1. شکرخدا کار شهردار و شوراهای این دوره خوبه.چشم نخورید!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.