ماجرای شَتَه اولَس یا شَتَه ملّه اولَس درخت کج مَمرز

بنام یزدان پاک

نگارنده: ” قلم خسته”

شته اولَس که به معنی درخت ممرز خمیده ای است که در کناره راه یا بخشی از راه عبوری روییده باشد و بعد از رشد و بالندگی، مانع حرکت آسان رهگذران و همراهان می شده است.

شَتَه اولَس، سمبل مانع و مخالف کار آسان و راحت است و اجازه نمی دهد کار به سرانجام خوبی برسد.

شَتَه اولَس، درختی است که در هنگام رشد از ریشه آسیب دیده، خمیده شده و در حال افتادن است. ولی استحکام ریشه آن، در همین حالت خمیدگی، مانع از افتادنش بر روی زمین شده باشد.

**براساس روایت های گذشته، درختی در آن زمان ها، بر سر راه مالرو ییلاقی تالش ها روییده و قرار داشته است که از ویژگی های موقعیتی آن حالت خمیده اش بوده و در هنگام کوچ بهاری و پاییزی به ییلاقات و برعکس، سواره روها یا پباده روها و یا اسباب و وسایلی را که بار اسب ها و قاطر ها زده بودند، می بایست از این راه می گذشتند. ولی چون بخشی از راه توسط درخت اشغال شده بود، همه کوچ روها باید از زیر درخت خمیده رد می شدند، ولی چون ارتفاع درخت به سمت زمین نزدیک بوده، هر اسب، قاطر، حتی سر سوارکارها و در بعضی مواقع گهواره کودکان که بار اسب ها بوده، به تنه درخت خمیده برخورد می کرده و به ناچار می بایست هنگام عبور کمرها خم می شده که بار و سوارکار به تنه درخت برخورد نکند و از زیر آن به سلامت عبور کنند. یا از خطر سقوط در دره در امان بمانند.

در فرهنگ تالش گاهی هم چنین روایت شده که گاهی اسب ها و سواران متوجه تنه درخت نشده، چون به ارتفاع پایین آن برخورد می کردند و بار اسب ها آسیب دیده و یا سر سوارن می شکست.
این روایت بر این عقیده استوار است که اگر بار یا سر سوارکار به درخت نخورد و سالم از زیر آن عبور کند، موفقیتی حاصل شده است و می گفتند که در فلان مسافرت یا کوچ بر آن حوادث یا موانع پیروز شده اند.

گونه ای از گل میشین نیز در تالش می روید که گل آن نسبت به ساقه اش حالت خمیده ای همانند خمیدگی درخت شته اولس دارد، بهمین خاطر به آن “شَتَه ملَّه میشین” گویند.

از این داستان به عنوان ضرب المثل هم استفاده میشود که میگویند (اگر شَتَه اولَس بَرزِه)
به عنوان مثال در مواقعی گفته می شود که فردی در کار یا تصمیم گیری اگر بتواند موانع را از سر راه خود بردارد و از آن عبور کند به موفقیتی دست یافته است.

نتیجه اینکه موانع همیشه هست، مهم این است که ما با حوصله، آگاهی و مهارت از آنها بگذریم و پیروزی خود را جشن بگیریم.

baner-telegram-shanderman

همچنین ببینید

خبر شاد و خوشحال کننده برای کودکان تالش | نخستین مجموعه شعرهای کودک تالشی در ایران منتشر شدند

بالاخره پس از مدت ها تلاش و کوشش دو مجموعه شعر کودک تالشی “پَپو” و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.