استاد سید هادی حمیدی- حنجره طلایی تالش

سید هادی حمیدی

بی‌شک استاد سید هادی حمیدی یکی از مهمترین شخصیتهای فرهنگی معاصر تالش هست که سهم به سزایی در معرفی و شناخت موسیقی و فرهنگ تالش داشته است. طنین حزن‌انگیز و دلنشین صدای او در کنار اشعاری پرمحتوا و زیبا در قالب موسیقی اصیل تالش، دل و جان هر شنونده‌ای را می‌نوازد.
در خانه هر تالش حتما کاستی از آلبومهای هفت آهنگ و ونگاونگ وجود دارد. بسیاری نیز با آهنگهای این آلبومها آشنایی دارند و آن را زمزمه می‌کنند بدون آنکه خواننده و جمع‌آوری کننده این ملودی‌ها را بدانند.
سید هادی حمیدی در سال ۱۳۳۲ در شاندِرمَن به دنیا آمد. شاید اولین بار که گوشش با موسیقی آوازی تالش آشنا شد با زمزمه‌های مادرش بود. او در دوران جوانی اثری به نام آلبوم «هفت آهنگ» ارائه داد که قسمتی از اشعار این آلبوم از سروده‌های مادر ادب‌ دوستش بود. انتشار این آلبوم موجی از محبوبیت برای او رقم زد.
سالها بعد از فاجعه زلزله گیلان، “حسین علیزاده” در اثر “آوای مهر” از صدای پرجاذبه و پر مهر ایشان بهره گرفت. قطعات «عمق فاجعه» که نشان‌دهنده درد فاجعه زلزله رودبار و «زندگی» که زنده کننده امید زندگی در دلها بعد از آن فاجعه بود با محبوبیت چشمگیری روبرو شد طوری که بعد از مدت کوتاهی «عمق فاجعه» به رادیو و تلویزیون راه پیدا کرد و جزو قطعات ماندگار ملی شناخته شد.
در سال ۱۳۷۲ آلبوم «ونگاونگ» که شاهکاری در موسیقی تالش بود منتشر شد. در این اثر، سید هادی حمیدی توانست ملودیهای اصیل و بسیار زیبایی از تالش را جمع‌آوری و ارائه دهد. «فریدون شهبازیان» در تنظیم این اثر ایشان را همراهی نمود.
در سال ۱۳۷۶، استاد سید هادی حمیدی آخرین اثر رسمی خود به نام «سِیارِیحون» را انتشار داد. «مسعود جاهد» او را در این اثر یاری داد.
همچنین این خواننده محبوب و پرآوازه اثری به نام «غم‌نامه» دارد که احتمالا در منزل خویش واقع در شهر «ماسال» آن را صدا برداری نموده است. در این آلبوم هیچگونه سازی به کار نرفته و فقط موسیقی خداداد صدای او با متن همراهی می‌کند.

هفته نامه شریف در ویژه شاندرمن ۶، «یادنامه استاد سید هادی حمیدی» را به کوشش سید مومن منفرد و ابراهیم قلیپور منتشر کرد.

شاندرمن ویژه-سید هادی حمیدی

 

بیوگرافی استاد از زبان خودش:

بنام معبود توانا

 


نام سید هادی حمیدی دارنده شناسنامه شماره ۲ صادره از حوزه ۵ تالش متولد روستای چموش‌دوزان شاندرمن و ساکن شهرستان ماسال


اینجانب به نام کم‌ترین بنده هنر مقدمتا شمهای از هویت تالش‌ها و شروع کارهای هنری‌ام را بیان می‌دارم.


معرفی اجمالی تالش و موسیقی تالش


تالش‌ها از نخستین ساکنان منطقه شمالی کشور و از اولین بومیانی بودند که در سرزمین پهناور تالش زندگی میکردند. این منطقه در زمان باستان «کادوس» نامیده میشد و کادوس‌ها مردمانی بودند که پیش از کوچ آریاییها به فلات ایران، در بخش وسیعی از کناره های غربی و جنوبغربی دریای مازندران ساکن بودند. هم اکنون کوههایی که از غرب رودبار گیلان تا جلگه لنکران و .. امتداد دارد کوههای تالش نامیده می شود از یکطرف و دریای مازندران از طرف دیگر سرزمین تالش را محصور کردهاند.

آنچه امروزه به نام موسیقی تالشی از آن یاد می‌کنیم آوازها (دستونها)، قطعات بدون کلام چوپانی و ترانهها میباشند. آوازها یا دستون‌ها بخش مهم و غنایی موسیقی تالش میباشند که عامیانهترین بخش به حساب میآیند و در هر یک از نواحی چندگانه تالش سبک ویژه ای دارند.

دو بخش دیگر نیز شامل قطعات بدون کلام چوپانی که به حق هر شنونده صاحبدل را بیمهابا مجذوب خود مینمایدکه دارای پردههای مختلف میباشند که نام پردهها در اینجا نمیگنجد.

ترانه‌ها، تصنیف‌های زیبایی هستند که جذابیت‌های ملودیک و ریتمیک خاص موسیقی تالش در آن کاملا محسوس است.
می‌توان تصنیف‌های حماسی – عرفانی- عاطفی رزمی – مذهبی – کاشت – داشت – برداشت – عشقانه – شالیزار- نوروز نامه و غیره را نام برد که متاسفانه خیلی از ترانه ها بر حسب گذشت زمان و عدم دلسوزی به فراموشی سپرده شده است.
موسیقی مذکور در قالب دستگاههای موسیقی ایرانی جایگاه خود را حفظ نموده است.

چگونه به موسیقی روی آوردم

در سن نوجوانی با شنیدن صدای دل‌انگیز لالایی گهوارهای از مادرم که گویا حکایت تلخ و مشقت‌های فراوان ایشان از خود و گذشتگان دیرین بوده در دلم نشست و مرا به این امر واداشت تا موسیقی حزن انگیز تالش را دنبال نمایم و از آن سال‌ها تاکنون جهت احیای باارزش فرهنگ خودم دریغ ننموده و تا حد توان آرشیو کوچک اما پس پرباری از باورها، سنت‌ها، آداب و رسوم موسیقی و …  که در حال فراموشی بودرا جمعآوری کردم که می‌توان ترانهها و دستون‌های تولیدی در صدا و سیمای گیلان (مرکز رشت) را نام برد.
از جامع‌ترین اثرهای بنده می‌توان «آوای مهر» را ذکر کرد که جذابیت و صلابت موسیقی کلامی و دستون و ترانه تالشی را نشان می‌دهد. این اثر با آواز این حقیر و همکاری
استاد ارجمند آقای حسین علیزاده تهیه گردیده است.
«مجموعه ونگاونگ» اثر دیگری است که با گردآوری و خوانندگی بنده تولید شده و توسط
استاد فریدون شهبازیان تنظیم گردیده.
مجموعه «سیا ریحون» که در نوع خود زیباست با گردآوری و خوانندگی بنده و با تنظیم بسیار خوب آقای مسعود جاهد در دسترس هموطنان عزیزم قرار گرفته است.

حال اگر چه مسافت طولانی و هزینههای گزاف برای تولید بقیه آثار باقیمانده‌ام دارم اما امیدوارم که معبود توانا مرا یاری نماید انشاءالله.  در خاتمه از همه کسانی که مرا یاری رسانیدهاند کمال تشکر و قدردانی را دارم.


خاک پای مردم ایران زمین

 سید هادی حمیدی

 

منبع: http://vangavang.mihanblog.com/

همچنین ببینید

کتاب سبز در سبز منتشر گردید

کتاب سبز در سبز شامل ۲۰ ترانه فاخر از موسیقی گیلان و تالش تنظیم شده …

۸ دیدگاه

  1. خسته نباشید از این همه تلاش برای اطلاع رسانی

  2. سلام لطفا موسیقی های قدیمی آقای حمیدی رو برای دانلود بذارید.سپاس از سایت بیییییییییییییییییییستتون

  3. سلام گرم به تالش زبونون.من میخواستم اهنگ سیاه ریحون و دانلود کنم ولی موفق نشدم اگه ممکن هست البوم فول استاد ارجمند آقای حمیدی رو بزارید تا راحت دانلود کنم مامانم اهنگهای اقای حمیدی رو دوست داره ممنون از لطفتون

    • مازیار احمدی

      با عرض سلام به شما دوست گرامى،
      درخواست شما دوست گرامى بزودى اجابت خواهد شد…
      با سپاس از حضور گرم شما عزیز بزرگوار

  4. سلام.من یکی از دوست داران هادی حمیدی هستم. .ایا میتونم حضوری ایشونو ببینم..بزرگترین ارزوی منه

  5. محمد طاها نباتی

    سلام با عرض ادب بزرگترین آرزوی من اینه که اقای هادی حمیدی بازهم شروع به خواندن بکند ومن همیشه از دوستداران ای هنرمند می مانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.