علی عبدلی پژوهشگر نامدار تات و تالش

%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%b9%d8%a8%d8%af%d9%84%db%8c

دکتر علی عبدلی که به حق باید او را بنیانگذار و پدر تالش شناسی دانست در سال ۱۳۳۰ در یک خانواده تاتی در کلور دیده به جهان گشود او در دوازده سالگی همراه خانواده به دیار تالش مهاجرت نمود، او باتمام وجودش سختی روزگار را همراه خانواده تجربه نمود اما با وجود سختی و تنگدستی هرگز عشقش را به فرهنگ تات و تالش از دست نداد. در زمانی که بسیار از همسالان او با آسایش نسبی در تحصیل بودند او مجبور به کار برای امرار معاش بود به این سبب از بسیاری علوم کلاسیک و دانشگاهی عقب ماند. در سال ۱۳۵۹ نیز شغل دولتی خود را از دست داد.

علی عبدلی علاقه بسیاری به فرهنگ و تمدن تالش داشت و به درستی پیوند و همبستگی تات و تالش را نشان داد. علاقه او به فرهنگ تالش موجب گردید تا با وجود سختی ها و مشقت های فراوان تحقیقات وسیعی درباره تالش به عمل آورد و با چاپ دهها کتاب معتبر و صدها مقاله خود را به عنوان بنیانگذار تالش شناسی معرفی کند.

%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%b3%d9%87-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%b4-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c

علی عبدلی توانست بار دیگر نام تالش را که به تدریج در همه جا در حال فراموشی بود زنده کند. آثار او در دوستداران تالش امید بخش بود. نگارنده با ستایش و قدر شناسی از همه تلاشهای ارزنده و گراسنگش اعلام می دارد که دکتر عبدلی از مفاخر تالش و مایه الهام بسیاری از ما در همه کار هایی پژوهشی و تالش شناسی بوده است. امیدوارم نسل جوان تالش بیشتر با کتابها و آثار ارزشمندش در حوزه تالش شناسی آشناشوند. او که تمام زندگی خود را صرف تحقیقات و کتاب های تالش شناسی نموده است و از همه فعالیتهای اقتصادی عقب مانده، حداقل کاری که ما می توانیم به عنوان قدرشناسی از این نامدار تالش انجام دهیم، خریداری کتابهای ارزشمندشان است تا توانی برای او بماند و همچنان برای تالش بنویسد.

%da%a9%d8%aa%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b8%d9%85%db%8c-%d9%88-%d8%b9%d9%84%db%8c-%d8%b9%d8%a8%d8%af%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d9%86%d8%a7%d8%b1-%da%af%d8%b1%d9%88%d9%87-%d9%85%d9%88%d8%b3%db%8c%d9%82

عبدلی در اوایل دهه ی پنجاه با پیوستن به زمره نویسندگان رادیو گیلان و همکاری با مطبوعات آغاز کرد. پس از انقلاب اسلامی فعالیتهای پژوهشی خود را به صورت تخصصی در زمینه ی تات و تالش شناسی ادامه داده است و در این زمینه علاوه بر چاپ دهها مقاله ی پژوهشی در مطبوعات، روزنامه نگاری، اجرای پروژه های تحقیقی، شرکت و سخنرانی در همایشهای ایران شناسی در داخل و خارج از کشور، همکاری در ساخت چند فیلم مستند مربوط به تالش، تاسیس موسسه تالش شناسی، دبیری چند همایش استانی و منطقه ای و…تاکنون ۲۰ جلد از آثار پژوهشی خود را منتشر کرده و به پاس این کوشش ها موفق به دریافت دکترای افتخاری از آکادمی ملی جمهوری آذربایجان، مدال علمی از دانشگاه دولتی ارمنستان، جایزه ادبی دکتر معین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جایزه پژوهشگر برتر کشوری از سازمان صدا و سیما و لوح تقدیر نخبه فرهنگی پیشکسوت از استانداری گیلان گردیده است.

برای دیدن بخشی از فعالیت های علی عبدلی به سایت http://taleshen.ir مراجعه بفرمایید.

برگرفته از صفحه اینستا گرام رمضان نیک نهاد
https://www.instagram.com/p/BMekBWZBkj-/?taken-by=ramezan.niknahad

با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

 

همچنین ببینید

اول آذر، زاد روز حنجره طلایی فولکور تالش و ایران

اول آذر ماه مصادف بود با زاد روز استاد سید هادی حمیدی این حنجره طلایی …

۲ دیدگاه

  1. روانش شاد و یادش گرامی باد .علی را باید از جمله معاصران محقق پیشکسوتی دانست گه معاصربا مرحوم شفیقی عنبرانی و فرامرز مسرور ماسالی و سید نهضت حسینی نژادپونلی بعد از دکتر مارسل بازن فرانسوی بنیاد پزوهشهای تالش شناسی را در ایران بنیان نهاد و توانست آثار مانایی را از خود بجای گذارد و اینک نام او در تاریخ قوم بلندآوازه تات و تالش ماندگار خواهد بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.