مردی که نامش با ورزش شاندرمن عجین است

استاد هلاکو نظرنیا متولد پنجم مرداد ماه ۱۳۳۳ ه. ش.، در ییلاق تاریخی سرخ سنگان شاندرمن دیده به جهان گشود.

در کودکی بخاطر علاقه اش به دوندگی و کوهستانی بودن منطقه زندگی، رشته دو میدانی را آغاز کرد و چندین سال قهرمان مدارس شهرهای شاندرمن، ماسال و تالش شد و در مسابقات دومیدانی در سطح استان نیز چندین بار مقام قهرمانی را کسب نمود، بعنوان نماینده استان گیلان برای قهرمانی کشور که در استان آذربایجان شرقی برگزار می گردید اعزام گردید و مقام چهارم کشوری را کسب نموده و در نهایت به اردوی دو میدانی کشور دعوت گردید. دو ماه در اردوی تیم ملی بودند، اما آنجا نتوانست رکورد حد نصاب لازم را کسب کنند و در نتیجه خط خورد، سپس به مدت دو سال به عضویت تیم فوتبال سپید رود رشت در آمد.

هلاکو نظرنیا پس از اخذ دیپلم را در شهرستان کرج، به زادگاهش شاندرمن بازگشته و فعالیت های ورزشی خود را در شاندرمن از سر گرفت. او مدت پانزده سال به عنوان رییس هییت فوتبال در خدمت ورزش منطقه ماسال و شاندرمن بود.

همچنین در طول فعالیت های ورزشی، علاقه خاص خود را به ورزشهای سنتی و بومی محلی حفظ نمودند. ایشان در سال ۱۳۶۵ با آقای شکری که رییس هییت همگانی بودنند همکاری را خود را در زمینه ورزشهای بومی محلی آغاز نمودند.

 در همین راستا چندین جشنواره ورزشی در ییلاقات ماسال و شاندرمن برگزار نمودند. پس از تشکیل فدارسیون روستایی عشایری، با حکم آقا دوستی رییس وقت هییت روستایی عشایری گیلان، بعنوان رییس هییت عشایری شهرستان ماسال و شاندرمن فعالیتهای خود را شروع نمودند. ایشان بخاطر علاقه وافر و خدمات شایان در خصوص زنده نگه داشتن ورزشهای بومی محلی و ناجام کارهای پزوهشی فراوان در این خصوص بازی ها، آداب و رسوم و سنتها و بیش از ۷۰ نوع بازی محلی  تالش زبانان غرب گیلان از آستارا تا رودبار، حدود پانزده بار به عنوان سرپرست تیم اعزامی گیلان برای حضور در جشنواره ها، مسابقات و المپیادهای کشوریبرگزیده شدند.

هلاکو نظرنیا که با آداب و سنت های دیگر اقوام ایران زمین نیز اشنایی کامل دارند ، چندین بار به مجمع عمومی بازیهای بومی محلی فدراسیون روستایی عشایری  کشور در تهران دعوت شده ، نظرات و پیشنهادات ارزشمندی در خصوص حفظ این آیین ها و سنت های بومی به مجمع ارایه نموده اند. ،که تعدادی از این پیشنهاد ها مورد استقابل مسئولین فدراسیون قرار گرفته و مورداستفاده واقع شده است. ایشان در حال حاضر نیز همچنان خستگی ناپذیر و پرتلاش در خدمت احیای فرهنگ و سنتهای تالش و اقوام گیلانی هستند، با توجه به خدمات شایان ایشان در عرصه بازی های بومی محلی ایشان را میتوان از اساتید برجسته بومی محلی تالش، گیلان و حتی کشور عزیزمان ایران عنوان نمود.

و در پایان یادداشت خود را با نقل و قولی زیبا از ایشان به پیاین می رسان که، هرکس به تاریخ، سنن و اداب خود زنده است، اگر به گذشته خود پشت کند مرده ای بیش نیست.

آرزوی طول عمر با عزت، همراه با سربلندی و سر افرازی و صحت و سلامتی ، برای این استاد برجسته از ایزد منان خواهانیم…

مدینه شعبانپور


با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر عمودى متحرک شاندرمن٢٠

همچنین ببینید

برگزاری مسابقات بومی محلی بانوان در شاندرمن به مناسبت دهه کرامت

به گزارش گروه رسانه ای شاندرمن20، بمناسبت دهه کرامت یک دوره بازی های بومی محلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.