نخستین جشنواره گاو بومی در استان گیلان برگزار می‌شود

نخستین جشنواره گاو بومی
دبیر اجرایی نخستین جشنواره گاو بومی گیلان با بیان اینکه گاو بومی حاصل هزاران سال سازگاری این نژاد با شرایط آب و هوایی گیلان است گفت: نخستین جشنواره گاو بومی گیلان ۱۶ شهریور ماه در میدان دام پونل شهرستان رضوانشهر برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره گاو بومی در استان گیلان برگزار می‌شود
نخستین جشنواره گاو بومی در استان گیلان برگزار می‌شود

سید حسین حسینی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه امید است با تشکیل انجمن نژادی گاو بومی گیلان اهداف اصلی جشنواره با جدیت دنبال شود، اظهار داشت: نخستین جشنواره گاو بومی گیلان ۱۶ شهریور ماه در میدان دام پونل شهرستان رضوانشهر برگزار می‌شود.

وی حفظ و ازدیاد جمعیت گاو بومی گیلان، اصلاح نژاد گاو بومی، تقویت بنیه مالی دامداران، ایجاد کسب و کارهای جدید و اشتغالزایی، زمینه‌سازی تشکیل انجمن نژادی و توسعه گردشگری را از اهداف برپایی نخستین جشنواره گاو بومی گیلان برشمرد.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره گاو بومی گیلان با اشاره به اینکه شرط حضور در جشنواره داشتن گاو بومی خالص است یعنی گاو نباید دورگه شده باشد خاطرنشان کرد: دامدار تعهد می‌دهد که دام سالم بوده و واکسن‌های لازم را دریافت کرده است.

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه رقابت در جشنواره گاو بومی گیلان در دو گروه جنس نر و جنس ماده و در دو کلاس سنی ۲ تا ۴ سال و کلاس ۴ سال به بالا برنامه ریزی شده است گفت: محل ثبت نام نخستین جشنواره گاو بومی گیلان، مراکز جهاد کشاورزی، تعاونی دامداران شهرستان‌ها و دهیاری‌های سراسر استان است.

وی افزود: تاکنون حدود ۱۳۰ نفر از دامداران گیلانی از شهرهای رضوانشهر، بندرانزلی، سیاهکل، شفت، سیاهکل ، لاهیجان، لنگرود، فومن، صومعه سرا، سنگر، کوچصفهان، رشت، رودبار، آستارا، آستانه اشرفیه و رودسر با ارسال عکس و تکمیل فرم ثبت نام جهت حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه از محورهای اصلی جشنواره، رقابت گاو‌های نر و ماده منتخب بر اساس دستورالعمل تدوین شده است گفت: ایجاد رویداد کارآفرینی و داد و ستد در حاشیه برگزاری جشنواره و اجرای نمایش‌های آیینی و رسوم محلی مرتبط با دامداری در گیلان از دیگر محورهای نخستین جشنواره گاو بومی گیلان است.

حسینی مقدم با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار در کشور با برنامه‌های آیینی و نمایش‌های سنتی و موسیقی محلی در دو بخش صبح و عصر برگزار می شود اظهار داشت: تعداد ۱۰ راس دام در هر کلاس و جنس به مرحله دوم رقابت راه می‌یابند.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره گاو بومی گیلان افزود: گاو بومی، حاصل هزاران سال سازگاری این نژاد با شرایط آب و هوایی گیلان است و لازم است اهتمام جدی در حفظ این توده ژنتیکی ارزشمند در غرب آسیا به‌عمل آید تا به سرنوشت ۵ نژاد گاو بومی دیگر ایران که در حال انقراض هستند دچار نشود.

وی با اشاره به اینکه ترویج تلقیح مصنوعی با اسپرم نژادهای پرتولید خارجی سبب از بین رفتن ساختار ژنتیکی این دام مقاوم به بیماری و مقاوم به تنش‌های محیطی می‌شود گفت: جشنواره گاو بومی حاصل ۲ سال کار کارشناسی کارگروه بررسی مسائل امور دام در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان و همچنین کارگروه حفظ ذخایر ژنتیکی در بنیاد نخبگان گیلان است.

حسینی مقدم با بیان اینکه این جشنواره یک برنامه درازمدت است که تلاش می‌کند تا دامداران دارای دام بومی شناسایی شوند افزود: پس از ثبت دام‌های بومی و رکوردگیری صفات آن‌ها، دام‌های دارای ارزش ژنتیکی بالا معرفی می‌شوند تا دامدار نسبت به حفط نژاد و عدم کشتار آن‌ها مشارکت جدی به‌عمل آورد.

وی گفت: سازمان‌های مختلفی همچون استانداری، دانشگاه گیلان، سازمان جهاد کشاورزی، بنیاد نخبگان گیلان، اداره کل دامپزشکی، اتحادیه دامداران گیلان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و انجمن علمی مهندسی علوم دامی دانشگاه گیلان در برگزاری این جشنواره همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

 

⚠️ بازنشر مطالب فقط با ذکر منبع گروه رسانه ای شاندرمن۲۰ مجاز است.


با کلیک روی تصویر زیر پنجره اى ظاهر خواهد شد که مى بایست روى گزینه OK کلیک نمایید تا به عضویت کانال شاندرمن۲۰ در آیید.

بنر عمودى متحرک شاندرمن٢٠

 

همچنین ببینید

گفتگوى جذاب و خواندنى با سید مومن منفرد، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و تالش شناس جوان شاندرمنى در شماره ۱۵۵ ماهنامه تالش

شماره ١۵۵ ماهنامه تالش منتشر شد. ماتالش هستیم نه تالش! جنگ ایران و آذربایجان برادرکشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.