صعود بیش از ۲۵۸ کوهنورد گیلانی به قله ۲۹۱۶ متری؛ تیرو رضوانشهر

لیلا خالقی

پنجمین صعود سراسری کوهنوردان استان گیلان به قله ۲۹۱۶ متری تیرو پره سر، بلندترین قله از ارتفاعات شهرستان رضوانشهر به مناسبت سی و چهارمین سالگرد حماسه فتح خرمشهر، هجدهمین سالگرد فتح اورست توسط تیم ملی کوهنوردی ایران و سومین سال بزرگداشت کوهنوردان پیشکسوت فقید شهرستان رضوانشهر ( زنده یادان فیض اله انعامی، معروف مهربخش، شمسعلی یزدانی) ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ با شرکت بیش از ۲۵۸ کوهنورد و کوهپیما از سراسر استان گیلان و  نیز کوهنوردان پیشکسوت گیلان و کارگران کوهنورد استان، به میزبانی هیات کوهنوردی شهرستان برگزار شد. شایان ذکر است این برنامه به عنوان برنامه معین هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان در تقویم مناسبت های کارگروه همگانی فدراسیون کوهنوردی درج و ثبت شده  است.

قله تیرَو در حوزه جغرافیایی شهرستان رضوانشهر، در منتها علیه غربی مجموعه قلل شهرستان و بلندترین نقطه از نظر ارتفاعی در منطقه از بخش پره سر، دهستان ارده قرار دارد. ارتفاع  این قله از سطح آب های آزاد ۲۹۱۶ متر و بصورت تپه ایست.  نوک قله نسبتا هموار و بخشی از آن بصورت سنگچین شده با مساحتی در حدود ۳۵ متر مربع را  شامل می باشد. آثار حفاری های غیر مجاز سودجویان در آن مشهود است.

در دامنه های این کوه  زیبا چمنزار ها و علفزارهای بسیار انبوهی رشد می کند. هر ساله بیش از ۱۰۰ دامدار از اهالی روستاهای ییلاقی ارده، چروده، اندل، صالح، سنگده، گنگه لیوه، پارگام، وسکه، برین، لزر، دیه مون سر (دیانسر) و کوچ روهای بخش پره سر با بیش از ۵۵ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و بیش از ۲۸ هزار دام سنگین (گاو، گاومیش، اسب و…)، به این دشت ها کوچ می کنند و از اول ماه خرداد تا ۱۵ مهرماه هر سال در این منطقه اسکان می یابند. البته بخش هایی از دامنه جنوب غربی که به روستاهای شهرستان خلخال مشرف اند و بخشهایی از دامنه جنوبی که آبادی های فصلی شهرستان رضوانشهر مشرف اند، شدیداً در معرض فرسایش قرار دارند. وجود رگه های آب رو و آثار تخریبی به چشم خورده در آن که بر اثر پوشش کم گیاهی (بعضا فاقد پوشش گیاهی) و شیب نسبتا تند و همچنین وجود نقاط بهمن خیز و… از دلایل آن بوده و این روند به طرز نگران کننده ای پیش می رود.

در دامنه های کوه تیرو چندین آبادی بزرگ و کوچک وجود دارد که هر یک مختص طایفه ای از طوایف تالشدولاب خصوصاً طوایف پره سری بوده و عموما دامدار و کوچ رو یا کوچ نشین هستند. بزرگترین این آبادی ها «صالح» و «زندانه» می باشند و کوچک ترین آنها «سبله چال» می باشد. و سایر آبادی ها عبارتند از «چاله چاله»، «تکله مسون»، «دواچال»، «جیردشت»، «گاوونَ بند»، «گاوونی استل»، «چاشتن گاه»، «ونستون» و… .

کوه تیرو در بین بومیان و جوامع محلی به «شاه تیرو» موسوم است. واژه «شاه» نشان برتری و بلندی است به همین دلیل مردمان این دیار «کوه» را بالانشین و «شاه» می پندارند. همچون«شاه برزکوه»، «شاه سنبل کوه»، «شاه گردَو»، «شاه دیگاه»، «شاه معلم» و…. اشعار مختلفی هم در این باره دارند که به بلند بودن تیرو از همه قله های اطراف و یا در یک راستا بودن با سایر قلل اشاره می کنند.

در ادامه شما را با تماشای تصاویری زیبا از این صعود جلب می کنیم…

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۱۵)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۱)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۱۶)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۳)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۸)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۹)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۷)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۴)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۵)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۶)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۱۳)

صعود به قله تیرو رضوانشهر-لیلا خالقی- شاندرمن۲۰ (۱۴)

بنر کانال تلگرام شاندرمن۲۰

همچنین ببینید

چوگانِ ایرانی و کمانچه ثبت جهانی شدند

چوگانِ ایرانی و کمانچه ثبت جهانی شدند «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و …

۳ دیدگاه

  1. سعید شفقتی

    وقتی خبری را نقل قول میکنید و در سایتهای خبری خود درج مینمائید، چه بهتر میشد منبع خبر و نام نویسنده را؟هم درج میکردید . در خبر فوق اصول حرفه ای خبرگزاری اصلا رعایت نشده !
    تمامی جملات و اخبار و متن نوشته اینجانب بوده که بدون اطلاع و ذکر منبع در سایت خود قرار دادید .

    • جناب آقای شفقتی عزیز،

      نکته اول اینکه این مطلب برای نخستین بار در سایت شاندرمن۲۰ منتشر گردیده است و اگر شما مدرکی دال بر انتشار عین این خبر در سایت و یا جریده ای قبل از سایت شاندرمن۲۰ و به نقل از شما و یا شخص دیگری دارید خوشحال خواهیم شد تا در اختیار ما قرار بگیرد تا اقدام مقتصی در این خصوص صورت پذیرد.

      ادعای شما در خصوص منبع این خبر، بلافاصله با سرکارخانم لیلا خالقی نویسنده این خبر در میان گذاشته شد که ایشان هم توضیحات کاملی در خصوص نحوه گردآوری و نگارش این خبر به سایت شاندرمن۲۰ دادند که حسب شناخت قبلی از سابقه این فعال خبری تالش برای ما قانع کننده بود.
      دوست گرامی در شغل خبرنگاری، شخص خبرنگار بعلت عدم امکان تسلط به تمام حوزه ها معمولاً اطلاعات خود را از منابع مختلف گردآوری کرده و تبدیل به خبر می کند. فرض کنید که یک خبرنگار از منابع مختلف محلی اسامی و تاریخچه ای رو در مورد مورد مطالعه جمع آوری نموده و تبدیل به خبر می نماید. الزامی در کار نیست که اسامی تمام منابع محلی هم در خبر ذکر بشه.

      احتمالاً شخص خود شما هم مطالب این چنینی رو از افراد و منابع مختلف گردآوری می نمایید.
      ذکر منبع در صورتی الزام آور است که مطلب به نقل از سایت و یا جریده دیگری که نخستین بار مطلبی را منتشر می نماید.

      و در پایان حسب شناختی که از شخصیت و سابقه کاری خانم خالقی در عرصه رسانه ای در تالش سراغ داریم، مطمئمن باشید که ایشون هم به حفظ حقوق معنوی صاحبین آثار بسیار حساس هستند.

      البته ایشون هم برای پاسخ به شبهه شما به صورت مستقیم هم ابراز آمادگی نموده اند.

      با سپاس از عنایت و توجه شما…

  2. درود به دوستداران تالش و به خصوص دوستانم در شاندرمن ۲۰ بسیار گزارش زیبا و جذابی بود من خودم بزرگ شده دامنه قله تیرَو تالش هستم – این قله در محدوده روستای جان گیریه یا جهانگیریه پره سر واقع شده است و ما پره سری ها به خاطر علاقه شدیدی که به تالش و نام تالش دارم همیشه از واژه پره سر تالش یا تالش دولاب استفاده میکنیم – معنای تیرَو به نظر شخصی خودم به معناب محل پرتاب تیر می تواند باشد – تیر اَو -اَو در لهجه پره سری به معنای آمدن و فرود آمدن می باشد – در گذشته های دور تا کنون همواره دامداران پره سری ساکن در این مناطق همواره جهت حفظ مراتع خود کوشیده اند و به تالشی بودن خود افتخار میکنند.
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.